چشمه گراب

این چشمه در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب مشهد و در مسیر جاده قدیم مشهد به نیشابور و به طور دقیق تر به فاصله یک کیلومتری از جنوب این جاده واقع شده‌است. در واقع چشمه گراب متشکل از چندین چشمه با فواصل تقریبی ۵۰۰ متر از یکدیگر می‌باشد که اغلب دارای دهانه‌های مخروطی و مرتفع تر از سطح زمین می‌باشند. مظهر اصلی چشمه گراب که بر روی تپه مخروطی شکلی به ارتفاع متوسط ۳۰ متر واقع است و به نظر می‌رسد که سطح پیزومتری آن نیز حدود ۱۰ متر بالاتر از سطح دشت و اراضی منتهی به کالشور می‌باشد.

این چشمه دارای آب معدنی با خواص درمانی فراوان می‌باشند. وجود املاح کلر و سولفات فراوان و نیز ترکیبات به حد اشباع در آب نشان‌دهنده ارتباط آب با منابع غنی زیرزمینی از این مواد می‌باشد. این نوع ترکیبات بیش‌تر در زمین‌های دوره تریاس در دریاها باقی مانده‌اند. این نوع آب‌ها افزاینده ادرار (مُدِر)اند، و در نتیجه به دفع مواد زاید کمک می‌کنند. ازدیاد ترشحات بزاق، معده، صفرا و پانکراس(لوزالمعده)از دیگر خاصیت‌های درمانی این آب‌ها است. هم‌چنین این آب‌ها در درمان بیماری‌های مفصلی سودمندند.

مردم محل از آب این چشمه به عنوان دارو و برای التیام زخم‌های سطحی استفاده می‌کنند. توپونیم گراب واژه‌ای فارسی است که مرکب از دو جزء «گر» و «آب» می‌باشد. در لغت نامه دهخدا برای معنای واژه گَر(gar) بیماری کچلی آمده‌است. در عربی بدان جرب و در ترکی هم به آن قوتور می‌گویند. واژه آب (ãb) نیز در غالب موارد به همین معنی متداول در فارسی امروزی است. در گستره سرزمینی ایران واژه گراب ،معادل انگلیسی (Mange Water) عموماً اشاره‌ای به چشمه‌ها یا چاه‌های آب معدنی گوگرد دار می‌باشد.

یکی از زیباترین نقاط این منطقه قله‌ای می‌باشد شبیه به قله‌های آتش فشانی سر از زمین بیرون آورده‌است. ارتفاع این قله کوچک از سطح زمین همان منطقه شاید به ۷۰ متر برسد. زمانی که به بالای این قله می‌رسید. دهانه آتش فشانی را مشاهده می‌کنید که از نوک قله تا روی سطح آب ارتفاعی حدود ۸ متر دارد و باقی فضای آن را آب پر کرده‌است که البته عمق آب نیز ۶ متر می‌باشد. احتمال می‌رود که این حوضچه آبی به تونلی آبی راه داشته باشد.

ششمین استارتاپ ویکند مشهد با موضوع گردشگری و صنعت توریسم

استارتاپ ویکند مشهد

استارت‌آپ‌ویکند یک رویداد آموزشی- تجربی (Experiential Education) در سراسر دنیاست که طی 3 روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می‌گردد. در این برنامه شرکت‌کنندگان پرانگیزه‌ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت‌آپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا طی 54 ساعت ایده‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.

سایت استارتاپ ویکند مشهد     http://sw.mashhadevent.ir/

ژئوتوریسم

     زمین‌گردشگری یا ژئوتوریسم از دو بخش ( ژئو ) و ( توریسم ) تشکیل شده‌است بخش ژئو جاذبه‌های زمین شناسی، ژئومورفولوژی و میراث معدن کاری را شامل می‌شود و بخش توریسم آن به عنوان موضوعی چند رشته‌ای، تمامی زیرساخت های صنعت گردشگری از جمله تفسیر، مدیریت، اقامت، تورها و... شامل می‌شود و برخلاف اکوتوریسم که جاذبه های طبیعت جاندار را در مرکز توجه قرار داده است، این صنعت بطور کلی با جاذبه های طبیعت بی جان سروکار دارد . ( نکوئی صدری، ۱۳۸۸ ، ص211 )

       درسال 1899 اولین سمینار بین المللی توریسم در لندن برگزارشد و درهمان زمان برای اولین بار در زبان انگلیسی  استندال  درکتاب " خاطرات یک تور " این واژه را بکار برد. مخاطبان ژئوتوریسم نه تنها متخصصان و کارشناسان زمین شناسی، بلکه گردشگران عادی و علاقمندان طبیعت هستند . در جریان فعالیت‌ های ژئوتوریسمی، بازدید کنندگان ضمن بازدید از پدیده‌ های زیبا و ویژه زمین شناسی، با مبانی پیدایش آن ها آشنا شده اهمیت وجودی آن ها را درمی‌یابند .( وبگاه ژئوتوریسم ایرانwww.gsi.ir   )

       ژئوتوریسم از علوم ژئومورفولوژی، ژئوتكنیك، ژئوفیزیك زمینی، ژئوشیمیایی و كلیماتولوژی بهره برده و كارشناسان علوم زمین و علاقه مندان به طبیعت را برای بازدید از جاذبه های زمین دعوت می كند. حفظ محیط زیست و چشم اندازهای آن، عدم تغییر و خودداری از دخالت انسان در بر هم زدن چهره زمین از اهداف اصلی ژئوتوریسم است. ژئوتوریسم زیرمجموعه توریسم پایدار بوده و هدف آن حفظ منابع گردشگری در مقاصد است. یعنی هدایت گردشگران به نحوی كه محل مورد بازدید برای نسل های آینده هم همانطور باقی مانده و قابل استفاده باشد. ژئوتوریسم این امكان را برای محققان و بهره برداران به وجود آورده است كه بتوانند محیط را بهتر و كیفیت بازدید را ارتقاء دهند به طوری كه دخالت انسان در زمین منجر به نشان دادن برجستگی ویژه و تازه ای از طبیعت گردد. تبدیل كارخانه كنسروسازی خلیج «مونته ری» در كالیفرنیا به آكواریوم بزرگ دریایی، ایجاد تاسیسات دفع و تصفیه فاضلاب چشمه های آبگرم و معدنی «هاكونه» ژاپن موجب ارتقاء ژئوتوریسم در این مناطق شده است. در ژئوتوریسم تلاش بر این است كه دخالت و تصرفی توسط انسان در محیط صورت نگیرد، اما به ناچار اگر اقدامی صورت گرفت این اقدام بایستی منجر به كمال در طبیعت شود. ایجاد تغییر نبایستی ناسازگاری با محیط داشته باشد و چهره منطقه را دگرگون و ناهمگون كند. در ژئوتوریسم طبیعت دائم توسط فرسایش آبی و بادی در حال تنوع و دگرگونی است. این دگرگونی توسط خود عوامل فرسایش طبیعی شكل می گیرد نه انسان .

       جاناتان تور تلات متخصص و كارشناس ژئوتوریسم در مجله نشنال جئوگرافیك واژه ژئوتوریسم را بدین طریق تعریف كرده است: توریسمی كه هویت جغرافیایی یك مكان را حفظ می كند و یا آن را بهتر می كند. او با این تعریف تسریع می نماید كه درآمد توریسم به حفظ محیط های طبیعی كمك می كند و به همین منظور او توریسم پایداری كه منجر به رفع فقر از جامعه میزبان نشود را قبول نداشته و از واژه «توریسم پایدار موفق» یاد می كند. لذا او ژئوتوریسم را نوعی توریسم پایدار موفق تعریف كرده كه فراتر از توریسم پایدار است. حفظ منابع گردشگری بدون بهره برداری و درآمد برای جامعه میزبان و بهره معنوی آن برای گردشگران بی معنی خواهد بود.

      

ادامه نوشته

مدرسه طبیعت در شهر مشهد

کودک در سنین ۵ تا ۱۲ سال بیش از آنکه به آموزش مستقیم مفاهیم محیط زیست نیاز داشته باشد نیازمند تجربه کردن محیط پیرامون خویش است.در ایران مفهموم مدرسه طبیعت توسط عبدالحسین وهاب زاده معرفی شده است و اولین مدرسه طبیعت ایران با نام مدرسه طبیعت کاوی کنج در مشهد زیر نظر پارک علم و فناوری خراسان، در مرکز رشد فناوری کشاورزی و منابع طبیعی تاسیس گشته است. این مدرسه طبیعت که متشکل از یک فضای نیمه مزرعه - نیمه وحشی است، از طریق تسهیل ارتباط کودک با طبیعت، رشد سالم شناختی، هیجانی -عاطفی و ارزشی کودکان به همراه زمینه سازی رفتارهای دوستدار محیط زیست شان دنبال می کند.

 تجربه طبیعت به طور عمده با اتکاء به حواس پنجگانه کودک، به صورت فردی، شکل نایافته و خود انگیخته و یا به صورت بازیهای فردی و جمعی با دوستان واقعی یا خیالی است که در طی آن کودک با اتکا به قدرت تخیل و گرایش های ذاتی خویش نسبت به محیط پیرامون و به خصوص پدیده های پویای محیط مثل جانوران، گیاهان، جریان آب، باد و غیره همکنشی می کند.

 بازی های دسته جمعی نیز هوش اجتماعی او را رشد می دهند و تجربه های اجتماعی را تنوع می‌بخشند. مشاهدات متعدد حاکی از آن است که کودکان در طی این بازی ها و همکاری ها روحیه بهتر و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند و قدرت تمرکز آن ها افزایش می یابد.

مدرسه طبیعت

مدرسه طبیعت کاوی کنج به عنوان اولین مدرسه طبیعت ایران، در تاریخ چهارم دی ماه ۱۳۹۳، با حضور عبدالحسین وهاب زاده، بوم شناس و کهنه کار محیط زیست ایران، سرکار خانم مظاهری، معاون محترم آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست، جناب آقای محمد درویش، مدیر کل محترم دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست، جناب آقای حمید راشدی مدیر کل محترم دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان محیط زیست و همچنین جناب آقای حمید صالحی، مدیر کل محترم اداره حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی افتتاح شد.

 

::   مدرسه طبیعت  ::
میدان منتظری (تلویزیون) به سمت میدان جهاد، کنارگذر بزرگراه شهید کلانتری، داخل مرکز رشد فناوری
۳۷۶۱۳۹۰۶ – ۰۵۱

میزبانی ایران برای کنوانسیون فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (سال 2017 میلادی)

ایران با کسب 18 رأی موفق شد حق میزبانی کنوانسیون فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری را برای سال 2017 میلادی بدست آورد.



زفردوسی ام آمد این گفته یاد
چو ایران نباشد تن من مباد
بدین بوم و بر زنده یک تن مباد
به کوروش و آرش و جمشیدت
به نقش و نگار تخت جمشیدت
دور از تو اندیشه بدان
پاینده مانی ایران جاودان

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، گروهی از راهنمایان جوان ایرانی پس از چهار روز رایزنی با نمایندگان 41 کشور دنیا که برای شرکت در کنوانسیون فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری به پراگ آمده بودند، موفق شدند این امتیاز را که مسیر آینده گردشگری کشور را تغییر خواهد داد، بدست آورند.
تلاش گروه جوان ایرانی تا آخرین لحظه و پیش از رأی‌گیری همچنان ادامه داشت تا تردیدهای برخی از اعضای هیات فدراسیون جهانی از بین برود و ورق این بازی به نفع ایران برگردد.
در این چهار روز هشت نماینده ایران که از اعضای کانون سراسری انجمن های صنفی راهنمایان سراسر کشور بودند، از رایزنی های وقت استراحت با راهنمایان خارجی گرفته تا نمایش فیلمی از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری ایران، پذیرایی با سوغات و چای ایرانی، ارائه نامه‌های دوستانه گردشگران خارجی که قبلاً به ایران سفری داشتند و نمایش فیلم دعوت از راهنمایان سراسر جهان که همزمان با برپایی کنوانسیون، در تهران تهیه شد را انجام دادند تا نظر آن‌هایی که دوست داشتند به ایران بیایند را تثبیت کنند و آن‌هایی را هم که مردد بودند، مثبت کنند.
در نهایت ایران با 18 رأی در برابر رقبایی چون دانمارک و سنگاپور میزبان سال 2017 باشد.
موفقیت ایران در این کنوانسیون جهانی درحالی صورت گرفت که برخی شرکت‌کنندگان از همان ابتدا برای برگزاری این کنوانسیون در دانمارک ابراز تمایل کرده بودند و برخی دیگر هم به خاطر حضور به نسبت پررنگ سنگاپور، شانس موفقیت آن را بیشتر می دانستند، اما تلاش تا آخرین لحظه سفیران صلح ایران باعت شد نمایندگان ایران در نخستین حضورشان در این کنوانسیون، توجه اعضاء را جلب کنند و سرانجام با کسب 18 رای پیروز ماجرا شود. سنگاپور موفق شد 11 رأی از نمایندگان بگیرد و دانمارک نیز سه رأی بدست آورد.
هدایت و اجرای این جریان صرفاً توسط جمع بزرگ راهنمایان گردشگری ایران بدون آن که دولت و یا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آن نقش و یا حمایتی داشته باشد، انجام شد.
کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری از 26 ژانویه (ششم بهمن‌ماه) در شهر پراگ‌ برپا شده و جمعه 30 ژانویه - (دهم بهمن ماه) به کار خود پایان داد. 350 راهنما از 41 کشور دنیا در این رویداد مهم جهانی شرکت کردند تا ضمن حضور در کارگاه‌های آموزشی مرتبط با صنعت گردشگری و راهنمای تور و دیدار از پایتخت فرهنگی اروپا، میزبان این کنوانسیون در سال 2017 و رییس هیات مدیره فدراسیون جهانی را هم انتخاب کردند.
کنوانسیون پراگ
در کنوانسیون امسال راهنمایانی از ایران، ایتالیا، ژاپن، لتونی، هلند، پرو، فیلیپین، روسیه، صربستان، سنگاپور (که به جای اندونزی هم حق رای داشت)، مصر، یونان، انگلیس، پرتغال، کانادا (که به جای هند حق رای داشت)، ارمنستان، اتریش (که به جای اسپانیا حق رای داشت)، آمریکا، استرالیا، قبرس، چک، دانمارک، اسلواکی، تالین، آلمان، آفریقای جنوبی، سوئد، تایلند، ترکیه و آلبانی حضور داشتند که رأی‌گیری با حضور نمایندگان آن ها انجام شد. علاوه بر این راهنمایانی از ماکائو، عربستان و اسکاتلند نیز شرکت کرده بودند.
برنامه ایران برای مهمانان کنوانسیون سال 2017 با شعار «جهان بدون مرز» در دو مسیر "زنجان، همدان و قم" و "شیراز و یزد" اجرا می شود.

موسیقی درمانی ( گردشگری درمانی)

در ایران پیش از اسلام جنبه‌هایى از کاربردهاى درمان و پالایشگرى روانى با موسیقى در معابد زرتشتى بطور پراکنده و اندک نقل شده است. اسناد و مدارک مربوط به این موضوع، در پى حملات اقوام مهاجم از بین رفته است. موسیقى در ایران باستان در خدمت تلقینات دینى و اشارات مذهبى بوده است. بعد از اسلام عمده فعالیت‌هاى موسیقایى نوشتارى و نظرى شد و به دلیل ممنوعیت‌هاى مذهبی، موسیقى و زمینه‌هاى درمانى آن رشد چندانى نکرد.

اما از آثار دانشمندان ایران بعد از اسلام توجه عمیق آن ها را به موسیقى مى‌توان فهمید. برجسته‌ترین این موسیقى‌دانان ابوعلى‌سیناست. ابن‌سینا تحت تأثیر تعلیمات که از کتاب‌هاى دانشمندان یونان قدیم گرفته بود، نقش وزن و ضرب در جهان هستى را بخوبى دریافته بود و دانسته‌هایش را در مورد بیمارانش محک مى‌زد. ابن‌سینا در رسالهٔ کوچک ولى بسیار مهم «علم‌النبض»که در سال ۱۳۱۷ بکوشش مرحوم «علامه سید محمد مشکوة» بچاپ رسید، در فصلى جداگانه به این موضوع پرداخته است.
با توجه به آنچه در رساله‌هاى قدیم موسیقى مى‌بینیم، در هر رساله معمولاً فصلى به تأثیر الحان در نفوس اختصاص داده شده و نشان مى‌دهد که در اکثر ادوار تاریخ ایران موسیقى بعنوان یکى از وسایل مهم در درمان بیمارى‌ها نقش داشته و آن را نیز بعنوان عاملى براى حفظ صحت روحى و روانى بکار مى‌برده‌اند.
رسالهٔ بهجت‌الروح از صفى‌الدین ارموى اشاراتى به این کاربردها دارد. مطالب مشابهى نیز در رسالات نویسندگان دیگر بچشم مى‌خورد که نشان‌دهندهٔ مبانى علمى ثابت و آشکارى بوده است.
آنچه در رسائل اخوان‌الصفا، قابوس‌نامهٔ کیکاوس بن قابوس بن وشمگیر، نوشته‌هاى صفى‌الدین ارموی، رسالهٔ کنز‌التحف و نقلى از عبدالقادر مراغه‌اى دربارهٔ طبایع و تناسب آواز و صداى ساز با هر طبع، آمده است، همگى آن ها آواز تیز و نواختن زیر را براى مزاج گرم و صفراوى توصیه کرده و یا آواز غلیظ و سرد و نواختن سیم‌هاى بم را براى مزاج سرد و سودایى توصیه کرده‌اند و گوشه‌ها و نغمه‌ها را برحسب مزاج‌ها و طبع‌ها طبقه‌بندى کرده‌اند.
در فرهنگ یونان و ایران، موسیقى آهنگ افلاک آسمانى است. هر نغمه‌اى که بشر کشف مى‌کند و آن را به نوا مى‌آورد، انعکاسى از طنین نغمه‌هاى کرات و کواکب و در نهایت بانگ و پرتوى از ذات خداوندى است.
نوشته‌ها و مطالبى که قدما مطرح کردند، تأثیر مایه‌ها و مقام‌هاى موسیقى را بر بیمارى‌هاى جسمى و امراض نشان مى‌دهد. آن ها مقامى را براى رفع مرض مفید و اوقاتى را براى نواختن و خواندن آواز بر بالین بیماران مناسب مى‌دانستند.
در روش‌هاى قومی، نوعى موسیقى درمانى وجود دارد که در ایران از قرن‌ها پیش وجود داشته و هنوز بقایایى از آن در بعضى نقاط بخصوص سواحل جنوبى رواج دارد. این مراسم موسیقایى متأثیر از فرهنگ آفریقایى است و نوع تأثیرگذارى از طریق القاء پیام و انتقال باور از طریق ایجاد هیجان و احساسات موسیقى است که با نیروى از کار، تلقین و هیجان موسیقی، شیاطین و ارواح خبیث و مزاحم را از بدن دور کرده و سلامت را باز مى‌گرداند. بطور مثال در سواحل جنوبى و نیز در بلوچستان بیمارانى که گواتى یا اهل هوا هستند، برحسب جنس و مسلمان یا کافر بودن، نوع مرض آن ها مشخص مى‌شود و طى مراسمى این باد را از بدن بیمار خارج مى‌کنند؛ هر نوع باد یک نوع بیمارى مى‌آورد. پس از تشخیص نوع با دو مرض، سازها و دهل‌ها به صدا در مى‌‌آیند و یک نوازنده به همراه آواز و اشعارى به زبان عربی، فارسى و بلوچى بیمار را متأثیر و هیجان لازم را در او ایجاد مى‌کند و فضاى خلسه ایجاد مى‌شود آنگاه خلیفه با جن درون بیمار گفتگو مى‌کند تا او را به بیرون از بدن بیمار هدایت کند که این کار از طریق رضایت یا معامله یا فشار آوردن انجام مى‌شود. در بوشهر و در مراسم زار که همان باد مزاحم یا جن است بیمار را چند روز در محلى دور از چشم دیگران زیر نظر مامازار یا بابازار نگه مى‌دارند، تا زار از بدنش خارج شود. برنامه‌هاى موسیقایى زار و گوات با رقص و حرکت‌هایى توأم است.
در ناحیه ترکمن صحرا مراسمى شبیه به این وجود دارد که با نوعى سماع اجرا مى‌شود که ریشه در شمن‌گرایى آفریقایى دارد.
در حال حاضر در موسیقی درمانى رشته‌اى با عنوان موسیقى درمانى قومى وجود دارد که مراسم و آیین موسیقایى قدیمى بشکل مناسب و واقعى و تأثیرگذارى بازسازى مى‌شود تا ضمن آن‌که ارتباط عاطفى مردم آن مناطق با مراسم محفوظ مى‌ماند، مؤثر نیز مانع شود.
اما موسیقى درمانى علمى در ایران بسیار نوپاست و بیش از دو دهه از آن نمى‌گذرد. در این مدت کوتاه سخنرانى‌ها و پژوهش‌هایى در این زمینه صورت گرفته است. از نظر تشکیلات رسمی، نخستین بار مؤسسه آموزشى و پژوهشى موسیقى درمانى در سال ۱۳۶۹ ایجاد و کتبى در این زمینه تألیف و پژوهش‌هایى انجام گرفت. اما انجمن موسیقى درمانى ایران در سال ۱۳۸۰ با حضور اساتید برجسته کشور تأسیس شد و این نخستین حرکت ملى و علمى در این رابطه بود.
موسیقى ایرانى به لحاظ بافت و ساختار درونگرایى و عاطفى و گردش‌هاى ادوارى آرام‌بخش مى‌تواند در تنظیمى زیبا و خوشایند تأثیر مطلوبى در شنونده ایجاد نماید. هرچه اطلاعات و عادت شنوایى به مایه‌ها و موسیقى ایرانى بشتر باشد و موسیقى با حال او هم‌خوان‌تر باشد، تأثیر آرام‌بخش و تخلیه هیجانى آن براى کاهش هورمون استرس مؤثر خواهد شد. از طرفى موسیقى محرک و تصنیف‌هاى پرشور موسیقى ایرانى با تِم شیدایى مى‌تواند در مواردى افسردگى را کاهش تحرک و نیروى درونى بدن را در برابر بیمارى‌هاى جسمى افزایش دهد.

موسیقی درمانی در ایران

هر قومی برحسب ویژگی های عاطفی و فرهنگی خود دارای موسیقی خاصی است.

ایران به عنوان یکی از تمدن های کهن، علاقه و قابلیت فرهنگی خود را در استفاده از موسیقی نشان داده و در زمینه های درمانی، روحی و عرفانی از این پدیده استفاده کرده است.

مراجعه به گذشته تاریخی و دانشمندان مشهوری چون فارابی و ابوعلی سینا، صریحاً اهمیت موسیقی و تأثیر آن بر جسم و روح را به ما اثبات می کند. بطور مثال فارابی در کتاب موسیقی الکبیر و ابوعلی سینا در کتاب قانون، به این نکته اشاره می کنند.

فارابی تحقیقات گسترده و ارزشمندی در این مورد انجام داده و یافته های او سال ها مورد توجه دانشمندان و کشورهای دیگر دنیا قرار می گیرد. همچنین «ابن سینا» در کتاب «قانون» تأثیر موسیقی را در اعضای بدن و رفع امراض جسمانی بیان می کند.

فارابی سه خاصیت برای موسیقی در نظر می گیرد؛

احساس انگیزه، نشاط آور و خیال انگیز و گاه موسیقی قادر است هر سه این خصوصیات را با هم دارا باشد.

موسیقی درمانی مختص چه کسانی است؟

موسیقی درمانی برعکس آنچه که بسیاری از مردم می پندارند، فقط برای افرادی که از مشکلات  خاصی چون عقب ماندگی، تأخیر یافتگی رشد، معلولیت های جسمی و بیماری های روانی رنج می برند، نیست. بلکه افراد عادی هم می توانند برای رسیدن به آرامش  بیشتر این روش را امتحان کنند.

هر چند که موسیقی درمانی، بیشتر در مکان هایی چون بیمارستان های روانی، سازمان های توان بخشی، بیمارستان های پزشکی و درمانی، کلینک های بیماران سرپایی، سمینارهای پیشگیری اعتیاد  و مدارس مورد استفاده قرار میگیرد، اما مردم عادی هم می توانند از این شیوه استفاده کنند.

در آخر باید بدانیم که موسیقی درمانی، تنها شنیدن موسیقی نیست. آنگونه که در منابع مختلف راجع به موسیقی درمانی دیده می شود، افراد با نواختن موسیقی و حتی آواز خواندن قادرند به همان نتایج شنیدن موسیقی دست پیدا کنند.

منبع : نمی دونم.

آبگرم شاهان گرماب، فریمان محروم از . . .

 موقعیت طبیعی فریمان

   دو رشته کوه در اطراف شهر فریمان قرار دارد که بلندترین آن ها کوه کیلاق با 2942 ارتفاع می باشد و کوه بی بی غیب با ارتفاع 2881 متر، قطار النگ با  ارتفاع 2605 متر و کوه دال با ارتفاع  متر در زمره بلند ترین2219 قلل این شهرستان بشمار می آیند. در این منطقه رودخانه های فریمان، سنگ بست، قلندرآباد و کلاته منار و براشک جریان دارند و پوشش گیاهی آن متشکل شده اند از درختان ارس، پسته و گونه های گون، درمنه، قیاق، گل بنفشه و... در مجموعه حیات وحش شهرستان فریمان حیواناتی همچون قوچ آهو،کل، خرگوش و پرندگانی نظیر کبک و تیهو زندگی می کنند که این خود از آب و هوای مساعد این منطقه حکایت می کند.

بررسي وضعيت بخش اقتصادي گردشگري شهر

   تأثيرات اقتصادي يكي از پيآمدهاي گردشگری در جهان است و در يك نگرش واقع بينانه نقش آن در رشد و توسعه همه جانبه يك كشور بسيار قابل توجه است، خصوصاً براي كشورهاي در حال توسعه كه اقتصاد تك محصولي دارند توسعه گردشگری يكي از راهكارهاي رسيدن به توسعه مي باشد.دلايل مهم اقتصادي كه در بخش گردشگري مطرح است عبارتند از: ارز آوري، ايجاد فرصت هاي اشتغال، درآمد دولتي، اثرات بين بخش صنعت گردشگری و استفاده از آن براي توسعه ساير بخش ها نظير كشاورزي، خدمات و صنعت و... .

   آثار تاريخي با ارزش و  محيط زيست بكر و سرزنده و... همگي در جذب گردشگر به يك منطقه مثمر ثمر بوده و با رشد گردشگر بدون شك رشد اقتصادي منطقه پوياتر خواهد شد.شهر فريمان با جاذبه هاي متعدد طبيعي، زيست محيطي و آثار تاريخي با ارزش كهن پتانسيل مناسبي از جميع عواملي كه در توسعه اقتصادي گردشگري منطقه مهم است را در خود جاي داده است. سد فريمان يكي از جاذبه هاي گردشگري و آثار تاريخي، فرهنگي و تفريحي كه فريمان را مي تواند به قطب گردشگري شرق خراسان  رضوی مبدل سازد.

    چشمه آب گرم شاهان گرماب يكي ديگر از جاذبه هاي طبيعي شهرستان محسوب شده كه مي تواند ظرفيت بالاي اقتصاد گردشگران شهرستان را به خود تخصيص داده و بعنوان يكي از چندين جاذبه مهم گردشگري در شهرستان خود را مطرح شود.همچنين تعداد بسياري از آثار تاريخي مهم در شهرستان هر يك به نوبة خود قابليت جذب سرمايه و توسعه اقتصادي شهر را در عرصه گردشگري دارا بوده و با سرمايه گذاري هاي متعدد و مناسب بعنوان منابع اقتصادي گردشگري تبديل مي شوند.

   با توجه به منابع ارزشمند طبيعي و زيست محيطي و آثار تاريخي كه در منطقه وجود دارد هنوز اقتصاد گردشگري در شهر رونق نيافته است، بطوريكه سد فريمان با تمام شكوه و عظمتش فقط در روزهاي تعطيل به منطقه ای براي گذران اوقات فراغت اهالي مبدل گشته و جذابيت لازم براي جذب گردشگران فرا منطقه اي را با توجه به ظرفيت بالاي آن هنوز تا حد نياز فراهم نياورده است.در كل مي توان  اقتصاد گردشگري شهر تا حدي بيمار دانست. درست است كه آمار 2/1 ميليون گردشگر در سال رقم قابل ملاحظه اي است وليكن نتوانسته اولاً رابطه متناسبي بين جاذبه ها و تعداد بازديدكننده ايجاد كند و ثانياً اين تعداد گردشگر نتوانسته روند روبه رشد در توسعه اقتصادي گردشگري منطقه ايجاد كند بدين معني كه بازگشت سرمايه و جذب اعتبارات لازم در اثر گردشگري براي منطقه بوجود نيامده است.

abgarm shahan garmab fariman.jpg

معرفی منطقه شاهان گرماب

    مركز سياحتي و چشمه آبگرم شاهان گرماب در فاصله ۵۳ كيلومتري شهر فريمان و ۱۴۴ كيلومتري جنوب شرقي مشهد در منطقه سفيد سنگ بخش قلندرآباد شهر فريمان قرار دارد.براي رسيدن به چشمه آبگرم شاهان گرماب مي توان دو مسير را انتخاب كرد؛ يكي از جاده مشهد، سرخس و راهي كه به سمت جنوب جدا مي شود و ديگري از مسير مشهد- تربت جام بعد از شهر فريمان و جاده اي كه به سمت شمال منشعب مي شود.

     آب اين چشمه، زلال، بي رنگ، بي بو و فاقد گوگرد، آمونياك و شوره است. آبي كه قابل آشاميدن است و همين خصيصه موجب شده است كه چشمه آبگرم شاهان گرماب به عنوان يكي از منحصرترين چشمه هاي آبگرم جهان بر فراز تپه اي خودنمايي كند. آب اين چشمه جدا از قابل شرب بودن به علت دارا بودن سيليكات در درمان امراض پوستي نيز موثر است و مي تواند در بهبود بيماران مبتلا به سنگ مجاري ادرار و اگزما موثر واقع شود.

     آب شاهان گرماب از دستهٔ‌ آب‌هاى بيکربناتهٔ کلسيک و سديک گرم با باقى‌ماندهٔ خشک کم و اسيديتهٔ کم مى‌باشد. خواص درمانى اين آب عبارت است از: بهبود و التيام عفونت‌هاى پوستى، ‌زخم‌هاى مزمن و جراحات ناشى از واريس، عوارض رماتيسمى مزمن، آرتريت و آرتروز ، دردهاى عصبى مربوط به رماتيسم و عوارض کوفتگي. همچنين، آشاميدن اين آب تا ميزان يک ليتر در روز و در سه نوبت، قبل از غذا، توصيه مى‌شود.

     آب انبار (استخر شاهان گرماب) بر روي آب گرم، شاهان گرماب احتمالاً در قرن دهم هجري در دو طبقه تعبيه شده است و مصالح به كار رفته در آن آجر چهار گوش 30 در 30 در 10 سانتي متر، به رنگ قرمز، شن وگچ و آهك مي باشد كه بر روي چشمه بنا شده است.طبق مستندات این بنا دارای کتیبه ای بوده که سال ساخت آن را به سال 1087 ه.ق به دستور شاه سلیمان صفوی ذکر کرده است.

مشکلات وضع موجود

1) محیط غیر بهداشتی حمام ها و پلمب توسط دادستانی فریمان به همین دلیل. ( حدود 4 سال)

2) مستهلک بودن تاسیسات آبگرم

3) وجود کشتارگاه غیر بهداشتی برای نذورات مراجعین

4) وجود مسیر خاکی در راه منتهی به آبگرم ( حدود 9 کیلومتر)

5) عدم اشتغال و وجود بیکاری برای ساکنین منطقه شاهان گرماب

6) عدم وجود آب شرب و بهداشتی در منطقه شاهان گرماب

7) گرفتن لای و رسوب در خروجی سرچشمه و کم شدن فشار آب آن به دلیل عدم بهره برداری مناسب و نفوذ در خاک های اطراف

8) عدم رسیدگی و مرمت و حفظ بنای ثبتی 1200 ساله و آب انبارشاهان گرماب توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

9) عدم موافقت هلال احمر با پیشنهادهای سرمایه گذاری بخش خصوصی

g_mashhad.jpg

7922e4f8785538e6104a3bd400e4d23d.jpg

مجسمه های سلام، مشهد

eli_8297.jpg

آقای صالح شریف : این مجسمه ها در میدان شهدای مشهد و رو به سمت حرم مطهر در حال سلام دادن به حضرت هستند.نمادی از یک سلام عاشقانه و عارفانه میلیون ها مسافر و زائری که همه ساله به پابوس حضرت رضا می آیند از بزرگ و کوچک گرفته و از شمال و جنوب و... و همین طور عادت دیرینه مشهدی ها که از هر کدوم از خیابونای اصلی مشرف به حرم که چشمشون میوفته سلامی میدن و ...

 

عکس یادگاری زائران

eli_8306.jpg

eli_8315.jpg

عکس : الهام حسینی

کاشفان ایتالیایی به ایران آمدند

45گردشگر ایتالیایی با 22 دستگاه خودرو وارد ایران شدند تا رازهای این سرزمین را کشف کنند.
     به گزارش خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،حدود سه سالی می‌شود که سفر گردشگران خودرو سوار و رالی‌ها به ایران بیشتر شده است و اروپایی‌ها بیشترین متقاضیان این سفرها در ایران هستند.
    با آغاز سال 2014 میلادی و افزایش تقاضای گردشگران خارجی برای سفر به ایران،‌ حجم درخواست‌ها برای اجرای رالی‌ها و سفر با خودروهای شخصی به ایران نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است و آژانس‌های گردشگری ایران و اروپایی، فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را بر روی این حوزه آغاز کرده‌اند.
     ابراهیم پورفرج، مدیر موسسه گردشگری «پاسارگادتورز» و یکی از مجریان و برنامه‌ریزان قدیمی رالی و سافاری در ایران که اخیراً برنامه‌ای را برای یک گروه از گردشگران اروپایی با 33 دستگاه خودرو اجرا کرده و دومین گروه‌اش نیز با ملیت‌های فرانسوی و سوئدی، اواخر هفته گذشته با 17 دستگاه خودرو به ایران سفر کرده‌اند،‌ از طراحی برنامه‌ی جدیدی با عنوان «سفر به سرزمین رازها» برای گردشگران ایتالیایی خبر داد.
او به خبرنگار ایسنا، گفت : این برنامه‌ی سفر، نخستین‌بار است که برای گردشگران ایتالیایی با این شکل و محتوا در ایران اجرا می‌شود.
     پورفرج با بیان اینکه این گردشگران ایتالیایی که برنامه‌ی سفرشان حالت اکتشاقی (Discovery) دارد در 22 روز مسیر شرق تا غرب ایران را طی می‌کنند و از استان‌هایی چون آذربایجان غربی و شرقی‌، اردبیل،‌ گیلان‌، مازندران‌، گلستان و خراسان گذر خواهند کرد،‌ افزود: مسیرهایی برای گردشگران خارجی خودروسوار وجود دارد که شاید 11 سال پیش طراحی شده‌اند و بیشتر رالی‌ها و سافاری‌ها از همان مسیرهای قدیمی گذر می‌کنند‌، ولی ما برای این گردشگران ایتالیایی حدود یک سال وقت گذاشتیم تا مسیر متفاوتی را طراحی کنیم تا بازار ایتالیا هم به جمع رالی‌ها در ایران بپیوندند.
    وی ادامه داد: گردشگرانی که با وسایل نقلیه‌ شخصی خود سفر می‌کنند معمولاً تمایل دارند،‌ مسیرهایی را امتحان کنند که رقبایشان از آن گذر نکرده باشند،‌ برای همین، طراحی این سفرنامه‌ها واقعا کار دشوار و وقت‌گیری است. گروه ما حدود دو سه ماه زمان گذاشت‌ تا مسیریابی سفرنامه‌ی «سرزمین رازها» را انجام دهد، بیشتر این گردشگران علاقه زیادی دارند نقاط جذاب را هنگام حرکت مشاهده کنند و یا در روستاهای بکر و کمتر مورد تردد‌، توقف کنند و با مردم آن مناطق ارتباط داشته باشند و غذاهای محلی بخورند.
پورفرج معتقد است: اجرای رالی‌ها و سفر گردشگران خودروسوار، اکوتوریسم ایران را در سطح بین‌الملل تقویت می‌کند و این حرکت‌ها فرصتی برای برقراری ارتباط بیشتر با طبیعت بکر ایران است، مخصوصاً آن‌که این گروه از گردشگران معمولاً عاشق و حافظ طبیعت و مردم محلی هستند، برای همین تمایل دارند از جاده‌ها و مسیرهای فرعی گذار کنند.
     رییس جامعه تورگردانان ایران در ادامه به توسعه همکاری‌ها و سرعت عمل گمرک مرزی برای ورود خودروها و وسایل نقلیه‌ی گردشگران، اشاره کرد و افزود: هماهنگی خوبی در مرز بازرگان، اداره اتباع خارجی و پلیس مهاجرت‌، گمرک مرزی و اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان غربی و شهرستان ماکو برای ورود بدون معطلی گردشگران خودروسوار و صدور ویزای آن‌ها وجود دارد که قطعا در نظر گردشگران خارجی اثر مثبت می‌گذارد و ایران را به مسیری روان‌تر برای این نوع سفرها تبدیل می‌کند.

رضایت مشتری از سفر

     عوامل برانگیزاننده تكرار سفر به يك مقصد گردشگري:‌

     1.كاهش ريسك تجربه هاي نامطلوب

     2.اطمينان از نوع افرادي كه با آن برخورد خواهند داشت.

     3.ايجاد ارتباط عاطفي با زمان كودكي

     4.تجربه جنبه هايي از مقصد كه در سفر قبلي فرصت آن فراهم نشده است.

     5.همراهي براي آشنا كردن ديگران نسبت به مقصدي كه موجب تجربه رضايت بخش براي گردشگر شده است.

      پارامترهاي موثر در توليد سفر:

       به طور كلي عوامل موثر بر ميزان سفرهاي توليدي يك خانواده را مي توان به صورت زير دسته بندي كرد:‌

1.ساختـار منزل

2.تعداد افراد خانواده

3.فاصله تا مراكز خريد شهر

4.نحوه دسترسي و هزينه فعاليت ها

5.شخصت افراد و شيوه زندگي آن ها

6.فناوري موجود و در دسترس استفاده كنندگان

7.درآمــد خانواده

8.ارزش هاي جامعه

9.سياست هاي موجود در سيستم هاي حمل و نقلي

10.ماليكت وسيله نقليه

11.شبكه راه هاي ارتباطي

12.سطح سواد افراد خانواده

13.امكان كاربرد و استفاده

14.ساختـار سـني

15.تراكم منطقه مسكوني

16.ارزش منطقه محل سكونت

 نتيجه گيري

    مطالعات متعددي در سراسر جهان، در ارتباط با بررسي وجود تفاوت در رضايت خاطر حاصل از سفر به يك مقصد براي نخستين بار و نيز تكرار سفر به آن مقصد انجام شده است و بيشتر پژوهشگران اشاره نموده اند كه چنين تفاوتي در واقع وجود دارد. به اين ترتيب اگر چه متغير هاي بسياري در كسب رضايت خاطر از سفر به يك مقصد نقش آفريني مي نمايند، يكي از آن ها را نيز بايد تجربه سفر قبلي به مقصد مورد نظر دانست.

     در واقع سوال اين است كه آيا در ميان گردشگراني كه به ايران سفر كرده اند، ‌خود موضوع تكرار سفر يا سفر براي نخستين بار نيز بر ميزان رضايت خاطر ايشان تاثير گذار بوده است. پاسخ البته مثبت است و چنين مي نمايد كه گردشگران سفر كرده به ايران براي نخستين بار، سطح رضايت خاطر بالاتري را نسبت به آن ها كه تجربه سفر به ايران داشته اند، كسب كرده اند.

    اين نتيجه، اگر چه نخست غير منتظره و عجيب مي نمايد اما با استناد به نظريه عدم تاييد انتظارات قابل توجيه است. درخصوص ايران وجود فضاي تبليغاتي مسموم و سنگيني كه رسانه هاي غربي از فضاي داخلي كشور ترسيم نموده اند، چنان است كه گردشگر در بدو ورود انتظار برخورد با سرزميني عقب مانده و مردماني دور از مدنيت را دارد و با تجربه اي كه كسب مي كند قضاوت مطرح شده از سوي او و به طور متعارف بيانگر سطح رضايتي بالاست.

    اما آن ها كه براي دفعات بعدي ايران را به عنوان مقصد بر مي گزينند از آن رو كه قضاوت منفي اوليه يا پيش داوري قبل از سفر نخستين به واسطه تجربه سفر قبلي ايشان تعديل شده است، با نگاهي واقع بينانه تر و منطقي تر به سرزمين و مردم ما مي نگرد. نتايج نشان مي دهد كه اگر چه ايشان نيز سطح رضايت خوبي را كسب كرده و ابراز مي دارند، ليكن ميانگين سطح رضايت ايشان از كساني كه براي بار اول به ايران سفر مي كنند تا حدودي كمتر است.

    به نظر مي رسد كه موضوع ضعف اطلاع رساني شايسته، در خصوص مقصد ايران به بازارهاي هدف، كه مشكلي ديرينه و دردي كهنه در توسعه گردشگري كشور به شمار مي رود، هنوز و به طور جدي بايد در كانون توجه سياست گزاران قرار گيرد. از طرفي توجه به برخي زير بخش هاي مرتبط با صنعت گردشگري، نظير حمل و نقل و نظارت شايسته تر، در خصوص آن ها داراي اهميت فراواني است و بر ميزان رضايت خاطري كه گردشگران كسب مي نمايند، بسيار تاثير گذار مي باشد.

زمينۀ تاريخي جهانگردي

پديدۀ مسافرت از محلّي به محلّي و از كشوري به كشوري ديگر، بدون آنكه قصد مهاجرت يا اقامت مستّمر يا اشتغال به كار در بين باشد، در حال حاضر به عنوان جهانگردي خوانده مي‌شود. در گذشته‌هاي دور مردان جسوري كه سيّاح خوانده مي‌شدند، نظير “ابن بطوطه”، “ناصر خسرو”، “ماركوپولو” و... براي اقناع حسّ كنجكاوي يا به دلايل مذهبي و يا شناخت آنچه كه در نقاط ديگر جهان مي‌گذرد و آشنايي با منش‌ها و رفتار مردمان مختلف جهان، بار سفر مي‌بستند. از طرف ديگر قرن‌ها پيش از ميلاد مسيح فينيقي ها كه مردمي تجارت پيشه بودند از طريق دريا و زمين براي عرضه و فروش محصولات خود و خريد اجناس و محصولات ديگران اقدام به سفر مي‌كردند و اين شجاعت و استقبال از خطر آنان، راه را براي اشاعۀ تمدن و گسترش فرهنگ اقوام مختلف و آشنا ساختن آن ها با يكديگر گشود.

اصطلاح جهانگرد(Tourist)  از قرن نوزدهم معمول شد. در آن زمان اشراف‌زادگان فرانسه براي تكميل تحصيلات خود، اقدام به مسافرت مي‌نمودند که به آن ها توريست گفته می شد؛ بعدها در فرانسه اين اصطلاح در مورد كساني به كار رفت كه براي سرگرمي و وقت گذراني و گردش به فرانسه سفر مي‌كردند. به مرور زمان با تعميم بيشتر به كساني اطلاق شد كه اصولاً به منظور وقت‌گذراني و گردش به سفر مي‌رفتند. از همان زمان توريسم و توريست به مسافريني گفته شد كه هدف آن ها استراحت، گردش، سرگرمي و آشنايي با مردم بود؛ نه كسب درآمد و اشتغال به كار. در زبان فارسي دو واژۀ جهانگردي و جهانگرد، جاي توريسم و توریست را گرفت. توسعۀ جهانگردي و پيشرفت آن زمانی شروع شد كه از يك سو قوانين و مقرارتي در زمينه حق مرخّصي براي كارمندان و كارگران به مرحلۀ اجراء در آمد و از طرف ديگر بالا رفتن سطح زندگاني مردم در كشورهاي صنعتي، امكان مسافرت را ايجاد كرد. اين دو عامل همراه با حسّ كنجكاوي آنان نسبت به وضع زندگي و پيشرفت ساير ملل بود كه به توسعۀ جهانگردي كمك شاياني كرد. علاوه بر اينها افكار روشنفكران در مورد بهبود بخشيدن به وضع كلّي اجتماعي خود و ضرورت دوري از محيط كار و فشارها و ناراحتي‌هاي عصبي ناشي از تكامل و توسعۀ صنعتي و اشاعۀ زندگي ماشيني، همگي باعث شد كه جهانگردي به عنوان يك پديدۀ اجتماعي مورد توجه قرار گيرد.


 

آشنا یی با ورزش تراپ زنی  (Trap shooting)


     در زمان های قدیم  شكارچيان به کبوتر های محبوس در قفس که آزاد می شدند, تیراندازی می کردند با توجه به هزينه بالاي اين ورزش، ورزش تراپ بوجود آمد. در تمامی این ورزش ها به یک دیسک که به هوا پرتاب می شود شلیک می کنند. این دیسک ها سایز های مختلفی دارند و شکل آن ها مانند فریزبی است و یک پرواز زیبای قوس مانند در هوا دارند. آن ها از جنس هاي مختلف و متفاوتی هستند و طوری طراحی شدند که در اثر ضربه بشکنند. گاهی اوقات آن ها نمی شکنند ولی اصل بر این است که شکسته شوند. کبوترهای گلی یا همات تراپ به صورت اختصاری پرنده نامیده می شوند. در مجموع برای در ورزش تراپ زنی به هر چیزی شلیک می کنند مانند اسکیت، 5 تایی، گل ورزشی و غیره. تراپ زنی تیراندازی در یک میدان تراپ اندازی است این میدان حداقل یک و یا چند محل تراپ زنی دارد و هر یک از آن ها شامل پنج جایگاه است که در یک منحنی در کنار هم قرار دارند.

یک محل برای پرتاب تراپ وجود دارد و ماشین پرتاب تراپ در داخل محفظه ای قرار دارند و که از آن با عنوان تراپ انداز نامبرده می شود. این ماشین پرنده را در یک الگوی تصافی پرتاب می کند و این فضا در زاویه ای 44 درجه قوس افقی محدود شده است. 22 درجه در هر سمت چپ و راست ماشین تراپ انداز. پرنده ها سرعتی معادل 47 مایل بر ساعت دارند و حدود 50 یارد قبل از خوردن به زمین حرکت می کنند.

      هر میدان تراپ زنی پنج جایگاه در امتداد یک منحنی دارد و هر جایگاه با ایستگاه دیگر 11 درجه فاصله دارد. ایستگاه های تیر اندازی در فاصله 16 تا 27 یاردی دستگاه تراپ انداز قرار دارند. یعنی نزدیكترین نقطه یک جایگاه 16 یارد با ماشین تراپ انداز فاصله دارد. هر راند تراپ زنی 25 پرنده دارد و 5 تای آن ها توسط یک شرکت کننده شلیک می شود و این کاربه صورت گردشی انجام می شود.تراپ زنی معمولاً سه حالت دارد:

·         تنها   (Singles)

·         هندی کپ   (Handicap)

·         دوتایی   (doubles)

     در تراپ زنی تنها هر بار یک پرنده  به هوا پرتاب می شود و از فاصله 16 یاردی به آن شلیک می شود. در این حالت تا  تیر انداز شلیک کند پرنده 15 تا 25 یارد دور می شود. يعني كلاً  پرنده 31 تا 41 یارد دور می شود. در روش هندی کپ مانند تنها است و فرق آن این است که در فاصله دورتری شلیک می کنند 19 تا 17 یاردی . این پرنده ها 35 تا 52 یارد با توجه به سرعت واکنش تیر اندازان دور می شوند. این پرنده ها در 47 یاردی و یا کمتر منهدم می شود.

 قوانین مسابقات تراپ

    در مرحله مقدماتی هر تعداد تیرانداز در گروه های 6 نفره با یکدیگر به رقابت می پردازند که از تمامی این تعداد 6 نفرکه بالاترین امتیاز را دارا باشند به مرحله فینال راه پیدا می كنند. 6 نفر راه یافته به این مرحله بر خلاف مرحله مقدماتی هر یک مجاز به استفاده از یک فشنگ برای شلیک به هدف خود هستند و چنانچه نتیجه تیراندازی چند نفر برابر شد بین آن ها مرحله حذفی برگزار می شود، بدین صورتکه تیراندازان باقیمانده دارای امتیاز برابر به تیر حذفی خود برای بالاترین مقام تا شکستن تساوی ادامه می دهند.


 تاریخچه جهانی ورزش تراپ

     در حدود سال 1700 میلادی رشته تراپ به عنوان اولین رشته از گروه اهداف پروازی در انگلستان ایجاد شد. در ابتدا این ورزش با تیر اندازی به کبوتران زنده ای انجام می شد، که از قفسی رها می شدند. نام تراپ به معنی تله نیز از همان زمان باقی مانده است. اکنون نیز به دستگاه های پرتاب بشقاب می گویند. در سال 1800 اين ورزش تقريباً با همين مشخصات در آمريكا آغاز شد. اولين باشگاه رسمي در سال 1831در سينسيناتي اوهايو تاسيس شد و همزمان اين رشته در انگلستان نيز به فعاليت خود ادامه مي داد. در سال 1868 فرد كيمبل چُك(choke)  لولة سلاح ساچمه زن را اختراع كرد كه برخي معتقدند، مهمترين اختراع درتفنگ ساچمه زن و موثرترين اختراع در تيراندازي به اهداف پروازي بوده است .در سال 1880 اهداف سفالي توسط جورج ليكوفسكي اختراع شدند. كبوتر سفالي نامي بود كه جايگزين اهداف زنده در اين رشته شدند و اين نام هنوز رايج است. رشته تراپ المپيك از سال 1900 در بازي هاي المپيك وارد شد. رشته هاي تيراندازي به اهداف پروازي شامل تراپ، تراپ دوتايي و اسكيت است.

در رشته هاي تيراندازي به اهداف پروازي سالانه 4 مسابقه كاپ جهاني، 1 مسابقه قهرماني جهان و يك مسابقه قهرمان قهرمانان برگزار مي شود.

 تاریخچه ورزش تراپ در ایران

    يكي از اولين و مجهزترين ميادين تيراندازي به اهداف پروازي آسيا براي برگزاري بازي هاي آسيايي تهران در جنوب غربي محلي كه اينك مجموعه ورزشي انقلاب ناميده مي شود ساخته شد. اين ميدان تا سال 1360 فعال بود و در اين سال رئيس وقت سازمان تربيت بدني زمين آن را واگذار كرد.

     فعاليت در ورزش تيراندازي به اهداف پروازي تا سال 1379 تعطيل شد. باشگاه مهام  درسال 1379 به همت سازمان صنايع دفاع تاسيس شد. از زماني كه روش كسب سهميه المپيك اجرا شده است (1986) تا(2010)  تيراندازان ايراني موفق به كسب سهميه المپيك نشده اند. اطلاعي از فعاليت قهرماني به معني تشكيل تيم ملي، استخدام مربي، آموزش داوران، آموزش مربيان و ... در دوره قبلي فعاليت  اين رشته ها موجود نيست. تا كنون بهترين نتيجه، عنوان چهارمي در بازي هاي آسيايي دوحه 2006 قطر است و براي اولين بار يك تيراندازي ايراني به عنوان نماينده قاره آسيا از سوي شوراي المپيك آسيا براي مسابقات آسيا-آفريقا نامزد شد.

     در حال حاضر و در بخش قهرماني 4 رشته از 5 رشته المپيكي تيراندازي به اهداف پروازي نسبتاً  فعال است. رشد قابل توجه همه رشته هاي اهداف پروازي در مقايسه با ساير رشته هاي تيراندازي با توجه به نتايج تيراندازان ايراني دررتبه بندي فدراسيون جهاني غير قابل انكار است.

ضوابط و استاندارهاي كلي میادین تیراندازی

     ضوابط و استاندارهاي كلي و شرايط فني مذكور از كتاب "قوانين اساسي"، قواعد و مقررات فدراسيون بين المللي ورزش تيراندازي "ISSF" استخراج گرديده و منحصراً براي در اختيار گذاردن اطلاعات كلي جهت برآوردهاي اوليه فضا و تجهيزات براي احداث ميادين تيراندازي تدارک ديده شده است.

رشته هاي ورزشي تيراندازي

     باشگاه هاي ورزشي  و ورزشگاه هائي كه به ورزش تيراندازي مي پردازند با عنايت به تنوع رشته هاي اين ورزش مي توانند در يك يا مجموعه اي از رشته هاي زير ين فعال گردند. قابل ذكر است كه اين تقسيم بندي حسب نوع ميدان انجام شده است:

·        رشته هاي تفنگ و تپانچه بادي 10 متر.

·        رشته هاي تفنگ خفيف (سه وضعيت) و تپانچه آزاد 50 متر.

·        رشته هاي تپانچه خفيف (سه رشته) 25 متر.

·        رشته هاي تراپ و اسكيت.

فضاي لازم براي احداث ميادين

     ابعاد و اندازه هاي استاندارد براي احداث ميادين تيراندازي، در واقع در آنچه كه مستند به مقررات فدراسيون بين المللي ورزش تيراندازي (ISSF)  رعايت آن ها الزامي است؛ به شرح زير مي باشد:

·        ميدان 50 متر بايد حداقل 45 متر فضاي باز داشته باشد.

·        ميدان 25 متر بايد حداقل 5/12 متر فضاي باز داشته باشد.

محل هاي ضروري

·        فضاي كافي در پشت مواضع آتش (حداقل 2 متر) براي داوران و مسئولين ميدان.

·        محل مناسب براي تماشاگران (حداقل 5 متر) در پشت محل استقرار داوران و مسئولين ميدان،اين محل بايد بوسيله يك حفاظ مناسب از محل استقرار داوران جدا شود.

 فضاهاي تسهيلاتي

    براي هر مجموعه يا ميدان لازم است موارد زير در نظر گرفته شود :

·        سرپناه براي محافظت تيراندازان و مسئولين مسابقات در مقابل باد و باران و آفتاب.

·        اتاق هاي مناسب براي تيم ها جهت استراحت، تعويض لباس، نگهداري مهمات و سلاح.

·        اتاق هائي براي مسئولان سالن يا ميدان، داوران، مربيان و روابط عمومي.

·        محل مناسب جهت كنترل سلاح و تجهيزات و تعميرگاه سلاح.

·        تاسيسات بهداشتي و رفاهي.

·        محل مناسب به عنوان درمانگاه و محل استقرار پزشک.

ابعاد و اندازه هاي اصلي ميادين هدف هاي پروازي

     بر اساس مقررات، زمين هاي مسابقات و تمرينات رشته هدف هاي پروازي مختصات و مشخصات ويژه اي دارند که با  توجه به سه خصوصيت تعيين شده اند.

·   خصوصيت اول: ورزشي مانند تير اندازي براساس رويت هدف شكل مي گيرد و چنين زمين هايي در نيمكره شمالي بايد رو به شمال ساخته شوند.

·   خصوصيت دوم: زمين بايد به نحوي انتخاب گردد كه شليک فشنگ ها براي انسان و جانوران خطري ايجاد نكند.

·   خصوصيت سوم: اين ورزش در هواي آزاد انجام مي شود. انتخاب زمين در مكان هايي كه داراي شرايط جوي متغير و يا باد خيزي شديد هستند استفاده از آن را محدود مي سازد.

    همانطور كه ملاحظه مي شود حداقل فضاي مورد نياز براي ايجاد يک ميدان تراپ، تراپ دوتايي و اسكيت المپيك در يك زمين بدون عارضه طبيعي، نيم دايره اي به شعاع 270 متر است. در قاعده اين نيم دايره كه از شرق به غرب كشيده شده است نواري به عرض حداقل 40 متر براي عبور و مرور و همچنين محل استقرار تماشاگران مورد نياز است. با اين ترتيب مساحت زمين مورد نياز براي ايجاد يك ميدان تركيبي 5/16 هكتار، براي ايجاد 2 ميدان تركيبي 5/23 هكتار براي ايجاد 3 ميدان تركيبي 31 هكتار برآورد مي گردد.

مساحت ميادين تيراندازي

مساحت محدوده پرواز اهداف

مساحت زمين

تعداد ميادين

رديف

800 متر مربع

6/1 هكتار

5/16 هكتار

يك ميدان

1

1600 متر مربع

88/2 هكتار

5/23 هكتار

دو ميدان

2

2400 متر مربع

4 هكتار

31 هكتار

سه ميدان

3


وسايل و ادوات لازم رشته هاي تراپ و اسكيت

·        تفنگ بدون خان ساچمه زني کوچکتر از گيج 12 براي تراپ يا اسكيت

·        دستگاه هاي پرتاب كننده هدف

·        بشقابك هاي پرتابي

·        فشنگ ساچمه اي گيج 12، 24 گرمي از انواع نمره 5/7 براي تراپ و نمره 5/9 براي اسكيت

وجه تسميه ايران

 تنها از سال 1935 ميلادي است که بر طبق تقاضاي دولت وقت، نام سرزميني که ما در آن زندگي مي کنيم به "ايران" تغيير اسم داده است.

در واقع واژه "ايران" به جاي واژه پرس (به لهجه فرانسوي)، پرشيا (به لهجه انگليسي) و ... که همگي از "پرسيس" يوناني گرفته شده اند، آمده است.

ايران در يک کلام يعني سرزمين آريايي‌ها.

واژه ايران به ايراني باستان  aryanam ،به فارسي باستان ariya، به اوستايي  airya و به فارسي ميانه  eran تلفظ مي‌شود. واژه ERAN  ترکيبي ازER و پسوندAN   است و به معناي "منسوب به قوم "ER" است. بنابراين اران و با تلفظي که ما امروزه مي‌گوئيم، ايران، يعني محلي منسوب به نژاد "اير" يا محل آريائيان.

از طرفي به گفته بعضي از محققين "اير" در لغت به معني فروتن و آزاده است و جمع آن، ايران به معني فروتنان و آزادگان است.

در اوستا هم ايران نام سرزميني است که مردمي شريف، نجيب، نژاده و اصيل در آن زندگي مي‌کنند. اوستا در بخش ونديداد از جايي به نام "ايرانويج" نام مي‌برد که مرکز اصلي ايراني‌ها است.

ايرانويج تغيير يافته واژه "ائيرينه وئجه" است. در سانسکريت واژه بيجه به معني تخم است و از اين رو خاورشناسان "ائيرينه وئجه" را به معني "سرزمين تخم و نژاد آريائي" گرفته‌اند.

در واقع نام سرزميني است که ايرانيان نخست به آن جا رفتند و از آن جا تدريجاً پيش رفتند و سراسر ايران زمين را گرفتند و بعدها همه ممالکي که در تصرف آنان بود، ايران ناميده شد.

در اوستا وقتي درباره ايرانويج سخن مي رود، صحبت از جايي است بسيار سرد و شايد به خاطر همين سرماست که ايراني ها کوچ کرده‌اند.

در ونديداد آمده: "نخستين جا و سرزمين نيکويي که من، اهورامزدا آفريدم، ايرانويج بود که از رود "ونگوهي دائيتي" آبياري مي شود."

و در متون پهلوي آمده که "ونگوهي دائيتي" همان "وهرود" است و در جاي ديگر آمده که وهرود، رود جيحون (اکسوس) است.

نام ايرانويج در اوستا و کتب پهلوي بارها ذکر شده و دانشمندان احتمال مي دهند که مکان آن اطراف خوارزم و جيحون باشد.

در زمان ساسانيان سرزمين ايران به نام ايرانشهر (  eran-star) و ايراني به نام ايرانشهري ( eransatrik ) معروف بودند.

اما آن چه که به نام فلات ايران مي شناسيم، منطقه وسيع و بلندتر از مکان هاي پست اطراف است که در آسياي جنوب غربي شامل قفقاز، ترکستان و افغانستان و ايران کنوني بود و قبل از مهاجرت آريائيان به اين سرزمين، اقوامي از نژادهاي مختلف در آن مي زيستند و منطقه اي که امروز ايران نام دارد جزء قسمتي از بخش غربي و تا حدي جنوبي آن و در حدود 63% تمام آن است.

محبوب ترین شهرهای توریستی جهان

بانکوک پربازدیدترین شهر از سوی گردشگران بین المللی در جهان است و لندن با کمتر از یک درصد در رتبه بعدی قرار دارد. اما گردشگران خارجی در مقایسه با دیگر شهرها، هنوز هم مدت زمان بیشتری را در نیویورک می گذرانند. به گزارش ایمنا، نقشه جهانی میزان اوقاتی که توریست ها در نقاط مختلف جهان صرف می کنند، یک نقشه حقیقی از مردم و پول است. صنعت گردشگری در جنوب شرقی آسیا با رشد طبقه اجتماعی متوسط رو به بالا در این منطقه رشد فوق العاده ای داشته است. بنابر گزارش جیک مکسول واتس، تعداد توریست های چینی از مرز ۸۳ میلیون نفر در سال گذشته است. یازده شهر از ۱۲ شهر جهان که دارای سریع ترین رشد در ارتباطات هوایی هستند، در شرق و جنوب استانبول قرار دارند. این مسئله رشد ثروت را در آسیا نشان می دهد و نیز اهمیت رو به رشد این منطقه را به عنوان مقصدی برای تجارت از سوی امریکا و اروپا. 




نقشه میزان گرایش گردشگران جهان به گذران اوقات در هر منطقه تنها نمی گوید که جمعیت در کجا رو به رشد است بلکه همچنین مشخص می کند که در کجا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند. 
پایتخت های گردشگری جهان بسته به اینکه چه معیاری را مهمتر بدانیم، در حال حاضر سه مقصد برجسته برای گردشگران وجود دارد. پربازدیدترین شهر جهان در حال حاضر بانکوک است، که صنعت گردشگری خود را مدیون مردمی است که از شهرهای کوچک و بزرگ چین به این شهر سفر می کنند و نیز سفرهای بسیار زیاد از سوی سنگاپور و توکیو. 



نیویورک ۴ میلیون توریست کمتر دارد اما آن ها به طور قابل ملاحظه ای پول بیشتری صرف خرید بلیط های برادوی و مجسمه های پلاستیکی آزادی می کنند. مخصوصاً برزیلی ها که هر یک رقم حیرت آور ۲۲۰۰ دلار را در هر سفر به این شهر می آورند.
 


البته زمانیکه بدانیم میانگین هزینه ای که تمامی توریست ها در شهر توکیو مصرف می کنند همین قدر است، این عدد دیگر رقم حیرت آوری نیست. گران ترین شهر در جهان با اندازه گیری کل رقم هزینه شده از سوی تعداد کل توریست ها، همین پایتخت ژاپن است.
 


مرجع : The Atlantic Cities

گردشگری و آب: حفاظت از آینده مشترک، شعار روز جهانی گردشگری2013

سازمان جهاني جهانگردي (UNWTO) امسال شعار "گردشگري و آب: حفاظت از آينده مشترك" را براي روز جهاني گردشگری انتخاب كرده است. پنجم مهرماه برابر با ۲۷ سپتامبر، روز جهاني گردشگری است. سازمان جهانی گردشگری در سپتامبر سال 1979 در اسپانیا تصمیم گرفت تا روز 27 سپتامبر هر سال را بعنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری کند. در واقع هدف اصلی این مهم، ایجاد یک آگاهی جمعی و بین المللی نسبت به اهمیت فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گردشگری است. انتخاب این تاریخ نیز به دلیل تغییر آب و هوایی نیم کره ی شمالی و جنوبی می باشد. در این تاریخ تقریباٌ فصل گردشگری تابستانی نیم کره ی شمالی پایان یافته و جای خود را به نیم کره ی جنوبی می دهد.

به هر روی بنظر می رسد انتخاب شعار امسال توسط سازمان جهانی گردشگری با توجه به ارتباط و تاثیرگذاری متقابل و دوسویه میان گردشگری و آب بسیار آگاهانه بوده است و اهمیت توجه اصولی به مدیریت منابع آب، جلوگیری از آلوده سازی و تخریب آن و همچنین اتخاذ سیاست های مدیریتی در این حوزه را برای کشورهایی که می خواهند درصنعت گردشگری حرفی برای گفتن داشته باشند بیش از پیش آشکار می سازد.

 
 
  
 

چه جاذبه هایی گردشگران را به سوی شهرها فرا می خواند؟

 تمایل مردم جهان برای سفر به شهرهای مختلف در چند دهه اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. در حالیکه افراد زیادی با هدف تجارت و یا حضور در مجامع و همایش های مختلف سفر می کنند، افراد بسیار دیگری نیز در اوقات فراغت و با هدف سرگرمی، آشنایی با فرهنگ های مختلف و بسط و پیگیری علاقه مندی های خاص خود سفر می کنند. اما دقیقاً چه عناصر خاص و مشخصی وجود دارند که موجب جذابیت یک شهر برای گردشگران می شوند؟

کریستوفرلا، در کتاب خود با عنوان « توریسم شهری، اقتصاد گردشگر و رشد کلانشهرها » به بررسی ارتباط مابین توریسم و مناطق شهری می پردازد. او مابین عوامل اولیه، ثانویه و دیگر عوامل مربوط به منابع گردشگری یک شهر تمایز قائل می شود و توضیح می دهد: عوامل اولیه دلایل اصلی هستند که گردشگران را به بازدید از یک شهر ترغیب می کنند، عوامل ثانویه مواردی همچون امکانات اقامتی و مراکز خرید را شامل می شوند و سایر عوامل ناظر به سیستم حمل و نقل و شفافیت اطلاعات توریسم هستند که برای موفقیت در توریسم شهری بسیار مهم و اثرگذار می باشند اما عوامل اصلی در جذب توریست محسوب نمی شوند.
آنچه در ادامه می آید عوامل کلیدی هستند که می توانند موجب جذب گردشگران به شهرها شده و رفاه حال ایشان را فراهم می نمایند. 

محوطه های تاریخی مشخصه های تاریخی ساختمان ها، گذرگاه خیابان ها، محلات و بناهای خاص، ویژگی های محلی یک منطقه را برجسته می کنند. محوطه های تاریخی عموما برای پیاده روی بسیار مناسب بوده و دارای آمیزه ای از جذابیت ها و مطبوعیت هایی هستند که به راحتی قابل دستیابی می باشند. علاوه بر ظرفیت های آموزشی، این محوطه ها ادراکی از مکان را حاصل می کنند که توشه راهی پر از تجربیات خاطره انگیز برای گردشگر شهری فراهم می نمایند.
بنابراین شهرهای متبرک به میراث تاریخی به عنوان نقاطی برای تجارت، زمانی سودمند خواهند بود که امکانات و تسهیلات لازم برای صنعت گردشگری را توسعه دهند. 

آب نما ها آب نماهای شهری چه با هدف حمل و نقل باشد، چه صنعت و چه سرگرمی، همواره زمینه  لازم برای نشاط و انبساط خاطر مردم را فراهم می آورند. اخیرا شهرها و سرمایه گذاران خصوصی به طور رو به رشدی توجه خود را به آب نماها و آب کنارها معطوف کرده اند چرا که این نواحی فرصت های بسیار متنوعی را برای توریسم، اقتصاد و توسعه  اجتماعی ایجاد می کنند.
شهر سان آنتونیو در ایالت تگزاس احتمالا یکی از کلاسیک ترین نمونه ها در امریکاست که به توسعه موفق حاشیه رودخانه پرداخته است. در این شهر آب به عنوان جاذبه ی اصلی شهر تعریف و برجسته شده است، به طوریکه موقعیت های زیبایی شناختی و سرگرمی برای این شهر خلق کرده و مقدار قابل توجهی دلار توریستی برای این شهر به ارمغان آورده است. 

مراکز گردهمایی و نمایشگاه ها مراکز گردهمایی و نمایشگاه ها اغلب به عنوان مراکز اصلی توریسم شهری محسوب می شوند. در بسیاری از موارد، بیش از ۴۰ درصد افراد گردشگر، با هدف شرکت در اینگونه برنامه ها و به واسطه ی اینگونه از توریسم تجاری در شهرها اقامت می کنند. مراکز گردهمایی و نمایشگاه ها به عنوان بخش های نیرومند رشد محسوب می شوند که در آن ها بازدیدکنندگان میانگین بالایی از وقت خود را می گذرانند و در بیشتر ایام سال نیز فعال هستند.
ایجاد اشتغال، تبلیغات، چشم انداز پیشرفت و تجدید حیات شهری از مزایای این بخش هستند که عموماً سرمایه گذاری اقتصادی بالایی را برای این مراکز توجیه می کنند. در کنار این مزیت ها، یادآوری این نکته مهم است که تجارت کنفرانس نمی تواند از سایر بخش های صنعت توریسم جدا شود، خصوصاً به این خاطر که بیشتر مشارکت کنندگان و دست اندرکاران به دنبال مطبوعیت شهری در یک محیط مهیج و جذاب هستند. 

جشنواره ها و رویدادها امروزه جشنواره ها و مسابقات تبدیل به ابزارهایی با محبوبیت رو به رشد، برای شهرها شده اند که به طور چشمگیری به افزایش جذب توریست کمک می کنند. این رویدادها می توانند در مقیاس های متفاوت اجرا شوند مانند نمایشگاه های جهانی یا برگزاری بازی های المپیک که تنها یکبار برگزار می شوند، یا رویدادهای سالیانه مثل جشنواره های موسیقی محلی یا گالری های هنری. نمایش ها نیز به همان اندازه مهم هستند، لیکن تاثیر آن ها بر صنعت گردشگری شهری به حضار، طبقه اجتماعی و تعداد بازدیدکنندگان بستگی دارد. 

مناطق ویژه گردشگری مناطق ویژه  گردشگری مکان هایی هستند که در آن ها آمیزه ای از جذابیت های مختلف گردشگری، همچون فرهنگی، سرگرمی و امکانات ورزشی تفریحی یک جا جمع شده باشند. این مناطق صرفاً یک استراتژی برای جذب توریست و فراهم کردم فضای مطلوب تر برای ساکنین محلی نیستند، بلکه مناطقی هستند که می توانند برای تسهیل تجدیدحیات شهری مورد بهره برداری قرار گیرند. مناطق ویژه گردشگری بازدیدکنندگان را قادر می سازد که به راحتی از یک جاذبه به سراغ جاذبه گردشگری دیگری بروند و اگر این فضاها به خوبی معرفی شوند، می توانند به واسطه تراکم جذابیت های شاخص، بازدیدکنندگان بیشتری را تشویق کنند که به شهر مورد نظر بیایند. در بسیاری از مناطق جهان، مناطق ویژه گردشگری بهانه ای برای احیا کردن مناطق ساحلی بوده اند. برای مثال، در شهر بالتیمور منطقه گردشگری اینرهاربور پیش بینی گردید و در آن یک آکواریوم، یک موزه  علمی و یک سکوی چشم انداز برفراز مرکز تجارت جهانی ایجاد شد. بنابر اعلام انجمن گردشگری و همایش های منطقه بالتیمور، تعداد کل بازدیدکنندگان وارد شده از خارج شهر به این منطقه تقریباً ۱۲ میلیون نفر بوده است که این افراد رقمی بالغ بر ۹/۲ بیلیون دلار در این منطقه هزینه کرده اند. 

شهروندان و کارمندان بخش گردشگری به عنوان حامیان شهر صمیمت و رفاقت احتمالاً یکی از مهمترین مشخصه های فرهنگی اجتماعی صنعت توریسم است. ارائه خدمات حرفه ای و برتر به گردشگران با رفاقت و مساعدت آغاز می شود. یکی از عوامل کلیدی در تصمیم گیری یک گردشگر برای بازدید از یک مکان مهمان نوازی و صمیمیت مردم آن است. مهمان نوازی همان چیزیست که مردم بخاطر می سپارند و همان چیزی است که بخاطر آن به شهری بازمی گردند؛ بخاطر مسوولیت پیام "خوش آمد"ی که دریافت کرده اند. با این حال این مسئله تنها در مورد کارمندان بخش توریسم صدق نمی کند. تک تک افرادی که در شهر زندگی و کار می کنند، کسانی که با گردشگران برخورد می کنند، می بایست خود را در برابر گردشگران مسوول بدانند تا با جذب بیشتر گردشگر به شهر آن ها دلارهای بیشتری به رستوران ها، هتل ها، موزه ها و دیگر مکان های سرگرمی شهر وارد شود. اگر توریسم شهری بخواهد به رشد و موفقیت دست یابد، همه، از راننده یتاکسی تا فروشنده و ساکنین شهر می بایست مانند یک آژانس گردشگری عمل کنند و برای مهمانان شهر خود تجربیات خاطره انگیزی را فراهم کنند. 

تسهیلات جانبی هرچند مراکز خرید و رستوران ها به عنوان عناصر ثانویه توریسم تلقی می شوند، اما از آنجایی که گردشگران مقدار قابل توجهی از زمان و پول خود را صرف خرید و خورد و خوراک می کنند، این مراکز نیز بخش مهمی از اقتصاد توریسم تلقی می شوند. برای نمونه، خرید برای برخی از گردشگران روشی برای گذراندن اوقات فراغت است، بطوریکه آن ها بدون اینکه هدف خاصی را دنبال کنند، اوقات خود را صرف گردش در فروشگاه ها و مراکز خرید می کنند. 
برای برخی دیگر خرید حکم یک تفریح را دارد بطوریکه آن ها از یک فروشگاه به فروشگاه دیگر می روند تا ببینند آیا کالاهای متفاوتی در شهر مقصد در مقایسه با وطن ایشان عرضه شده است یا خیر. شهرهایی که فروشگاه ها و رستوران های مختلفی را در مرکز شهر یا مکان های خاص مثل فرودگاه ها و ایستگاه های قطار اضافه می کنند، تاثیرات مثبت اقتصادی را تجربه می کنند که نه تنها قابل بهره برداری در یک مکان هستند، بلکه اثرات آن در سایر بخش های شهر نیز دیده می شود. 

نتیجه گیری در این مقاله، به منظور روشن شدن موضوع، عناصر توریسم بطور جدا از هم مطرح شده اند. اما توجه به این نکته مهم است که ارتباط درونی زیادی میان این عناصر وجود دارد. این عوامل جاذب توریست به دلایل متنوعی مثل ترسیم یک تصویر مثبت از شهر، جذب گردشگران و رونق اقتصاد شهری از سوی شهرها مورد بهره برداری و گسترش قرار می گیرند.

مرجع : http://cced.ces.uwex.edu/

عوامل تاثيرگذار بر توسعه گردشگري شهري

منابع جذاب گردشگري شهري را مي‏ توان به شش دسته متمايز تقسيم كرد:

1- تأسيسات و تسهيلات مهمان نوازي: اقامت، غذا و نوشابه، ترابري، بازرگاني و اطلاع رساني.

2- تجهيزات مرتبط با گردشگري شغلي: مراكز همايش ها،فضاهاي مناسب مذاكره، تسهيلات مربوط به انجام امور و عقد قراردادها و ...

3- ميراث شهري بازسازي شده: بناهاي باستاني، نمايشگاه ‏ها، گنجينه‏ هاي گوناگون (داراي ارزش هاي چندگانه، موضوعي، گنجينه ‏هاي طبيعي و گنجينه‏ هاي ساخته‏ ها)، كارخانه ها و كارگـاه‏ ها، بوستان ها و باغ ها و...

4 - تجهيزات تفريحي و سرگرم كننده ويژه: مرتبط با قلمروهاي ورزشي، بازي و سرگرمي، بوستان ها و فضاهاي نمايشي، مجتمع‏ ها و آکواريم‏ هاي آبزيان، پايگاه‏ هاي سرگرم كننده در فضاي آزاد، ميدان اسب دواني، تيراندازي، باشگاه‏ هاي ورزشي و...

5-رويدادها و فرصت‏ ها: كه معمولاً ايجاد تجهيزاتي ويژه يا ارزش بخشي و بازسازي يك محله جذاب و تفريحي را به دنبال دارند. خواه منظم باشند (مانند: عيدها، جشن ها، كاروان هاي شادي، کنسرت ‏ها، زيارتگاه‏ ها، نمايش ‏هاي گوناگون) يا بصورت برگزاري نمايش هاي استثنايي.

6-رويدادهاي ويژه: شامل مواردي از قبيل رويدادهاي عظيم ورزشي نظير المپيك، جام ‏هاي جهاني، رقابت ‏هاي ملي و بين المللي، نمايشگاه ‏هاي بـزرگ بين المللي تجاري، نمايشگاه‏ هاي بزرگ نقاشي، مجسمه سازي و ...، عيدها و جشنواره ‏ها


هوس سفر

به شدت این روزهـــــــــــــــا دلـــــــــــم هــــــــــــــوای ســــــــــفر دارد. اما کار و شرایط زندگی،  حتی مهلت برنامه یک روزه را به من نمی ده. باید تو فکر یک سفر عالی برای پائیز باشم. اگر کسی پیشنهاد خوبی داره که جبران کمبود سفر می کنه، لطفا از من دریغ نفرماید ، سفری داخل کشور به مدت یک هفته، مبداء شهر مشهد، به همراه همسر محترم و ترنج بانو.

994535_10201625780114252_23800921_n.jpg

بزرگداشت صعود قهرمانانه سه كوه نورد

بزرگداشت گشایش مسیر ایران در برودپــیک

برج میلاد، سالن همایش ها

چهارشنبه : 92/5/16

ساعت : 18/45 الی 20/30



کوهنوردان هیمالیا

خبر غـم انگیزی بود بر نگشتن سه کوهنورد جوان از هیمالیا، بخصوص که متوجه شدم پـویا پسر همکار سابقم آقای بهرام کیوان است. پدری با لبلان خندان و شاداب و امید به زندگی، هر وقت توی کار کم می آوردیم و از شرایط شاکی بودیم با شوخی و خنده، حال و هوایمان را عوض می کرد. همیشه از او تصویری خوب در ذهن دارم و هنوز هم هر از گاهی باهاشون تماس می گیرم. اما این روزهـا دست و دلم به زنگ زدن نمی رود از دوستان شنیدم که هنوز آقای کـیوان امید به برگشتن پویا دارد.


 کیوان.jpg

پویا کیوان ( سمت راست)
تازه از هواپیما پیاده شده ام. هنوز خسته هستم و کمی از زمانی که سفرم را آغاز کردم، سبک تر شده ام و دارم تلاش می کنم که به زندگی عادی بازگردم. دلم برای همسر، خانواده و دوستان عزیزم تنگ شده بود و از همه شما برای پیام های تشویق آمیزتان ممنونم. سفر سختی بود با همه عناصری که در یک سفر بزرگ وجود دارد. متاسفانه این بار عنصر مرگ بر این سفر سایه انداخته بود.
روز ۱۶ ژوئیه سه نفر از اعضای تیم ایران که با هم کوهنوردی می کردیم در یک اقدام باورنکردنی راه جدیدی برای رسیدن به قله برود باز کردند. این یک دستآورد عظیم برای این کوهنوردان با استعداد ایران بود که از سال ۲۰۰۹ بر روی این مسیر کار می کردند. شادی این دستآورد اما، دیری نپایید. کوهنوردان ایرانی موفق نشدند طبق برنامه پایین بیایند و چندین شب را در ارتفاع ۷۸۰۰ متری گذراندند. از کمپ های پایین تر برایشان کمک فرستاده شد اما تلاش برای نجات آنها موفقیت آمیز نبود.
من در سکاردو بودم که خبر را شنیدم. با قلبی مملو از غم، سه دوست خیلی خوب را از دست دادم. در این سفر گمان نمی کردم دوستی پیدا کنم شاید فقط کسی که با او هم طناب بشوم. اما دوستی ها در مکان ها و موقعیت های عجیب و غریب شکل می گیرد. تیم ایران را افرادی با توانایی های فردی بسیار بالا تشکیل می داد. من هفته هایم را در قراقروم در سایه دو غول گذارندم: کوه ها و انسان ها.
با کوهنوردان ایرانی روز ۱۰ ژوئن در اسلام آباد آشنا شدم. برای گرفتن مجوز و کمپ مشترک اقدام کرده بودیم. همگی نشسته بودیم و در مورد اینکه حمل و نقل به سکاردو چگونه خواهد بود، حرف می زدیم. یکی از کوهنوردان تیم ما مجبور بود ویزایش را تمدید کند و یکی دیگر از افراد تیم ما چمدان هایش نرسیده بود. انتظار نداشتم که تیم ایرانی بجای اینکه هرچه زودتر خود را به کوه برساند، برای ما صبر کند. اما، خیلی زود دریافتم که کوهنوردان ایرانی انسان های خوش قلب، دوست داشتنی هستند که به فکر دیگران اند. از آنها پرسیدم که مشکلی نیست اگر چند روز صبر کنند و آیدین بلافاصله جواب داد:« مشکلی نیست. ما می توانیم صبر کنیم، هر کاری که باید انجام بدهید.»
این سفر سختی های زیادی داشت. ما مشکل مجوز صعود داشتیم و بجای پرواز باید از راه زمینی به سکاردو می رفتیم، اما بعنوان یک تیم واحد بر تمام مشکلات غلبه کردیم و نه بعنوان یک فرد. این برای کسانی که تنها چند هفته با هم بودند، غافلگیر کننده بود.
زندگی در کمپ اصلی با کوهنوردان ایرانی، فوق العاده بود. من از آنها یاد گرفتم چطور به زبان فارسی غذا را تعارف کنم و تشکر کنم. من هم به آنها همه اصطلاحاتی که به لهجه کالیفورنیایی می دانستم، یاد دادم. آنها مواد غذایی زیادی از ایران آورده بودند، پنیر، گوشت، ترشی، ماست، میوه خشک و آجیل. این تنها غذای آنها برای سفرشان بود و مجبور نبودند آن را تقسیم کنند. اما آنها بسیار دست و دلباز بودند و دلشان می خواست ما با آشپزی کشورشان آشنا شویم از ما می خواستند غذا هایشان را بچشیم.
آنها همین بخشندگی را در کوه داشتند. یکی از کوهنوردان تیم ما، برایان، نزدیک کمپ ۱ دچار سانحه شد. پای او از شش قسمت شکست. مجتبی از کمپ ۳ پایین آمده بود و بسیار خسته بود با این وجود به برایان کمک کرد تا او را نجات بدهد.
من آنقدر خوش شانس بوده ام که به کشورهای مختلف بروم و با آدم های مختلف آشنا شوم. بعضی از این آدم ها خوب بودند، بعضی ها بد و در موارد نادر به افرادی بر خوردم که یک حس قوی از خوب بودن در من برانگیخته اند، چیزی شبیه به نور سپیدی از شادی. این آدم ها بسیار کمیاب هستند و همان کسانی هستند که دنیا را بدل به جای بهتری برای زندگی همه ما می کنند. این افراد چنان کمیابند که اگر تعداد کمی از آنان از دست بروند تاثیر منفی بزرگی بر زندگی ما می گذارند. آیدین، پویا و مجتبی جزو همین افراد کمیاب هستند. دنیا روح جوان این سه نفر را کم می آورد؛ من هم. آنها دوستان من بودند و من از رفتن آنها غمگینم. قلب من با خانواده ها و دوستانشان است. تیم ایران همگی افرادی با استعداد و شخصیتی بزرگ بودند. آنها بازتاب بی نظیری از کشورشان بودند.
(درحال نوشتن بودم که شنیدم که رامین، افشین و انجمن کوه ایران تصمیم گرفته است به جستجو ادامه بدهد که خبر خیلی خوبی است!! من فکرم را با آنان همراه کرده ام و امیدوارم وقتی بچه ها نجات پیدا کردند، خودشان این متن را بخوانند.)

کد جهانی اخلاق گردشگری

کـد جهانی اخلاق گردشگری: مجموعه ضوابط و معیارهای اخلاقی. اصول رفتاری معین است که بر فعالیت های بخش جهانگردی حاکم بوده و تعهدات و شرح وظایف متقابل جامعه میزبان و میهمان را نسبت به بکدیگر بر طبق استانداردهای رقتاری مورد تایید سازمان جهانی گردشگری به منظور کاهش اثرات منفی جریان تبادلات گردشگری بر روی منابع طبیعی، فرهنگی و انسان ساخت و برخورداری هرچه بیشتر جوامع محلی و میزبان از فواید این صنعت دنبال می کند.

بطور خلاصه می توان اینگونه تـعریف کرد:

یک چارچوب بنیادی مرجع، برای گردشگری مسئولیت پذیر و پایدار، که شامل مجموعه ای جامع از اصول طراحی شده برای هدایت بازیگران اصلی در توسعه صنعت گردشگری است


«««  Ethics  »»»


 پیشینه کـد جـهانی اخـلاق گـردشگری:

رشد شتابان صنعت گردشگری بعد از دهه ۱۹۵۰ میلادی و شکوفایی آن در دوره بیست ساله ۱۹۷۰-۱۹۹۰ همراه با تنوع خواهی و حس ماجراجویی گردشگرانی که به دنبال کشف مناطق جدید و ارضاء نیازهای درونی و گاهاً کسب شهرت بودند در کنار افزایش درامد خانواده ها و به طبع افزایش اوقات فراغت، زمینه شکل گیری پدیده جدیدی به نام توریست انبوه را در اواخر قرن بیستم به وجود آورد که نیاز به مدیریت، سازماندهی و قانونمند نمودن این حرکت فرهنگی و اقتصادی در سطح جهان داشت.

حفظ منابع گردشگری در کشور های مقصد و بهره مندی جوامع محلی از اقتصاد و اشتغال ناشی از جریان گردشگری و همچنین حفظ حقوق و احترام به ارزش ها، آداب و سنن جوامع میزبان و میهمان، کشورهای عضو سازمان جهانی گردشگری را بر آن داشت تا با تدوین منشوری اقدام به استاندارد سازی رفتار گردشگران، سازمان ها و موسسات دست اندرکار صنعت گردشگری در جوامع میزبان نمایند.

این کد در سیزدهمین نشست این مجمع که در تاریخ اول اکتبر ۱۹۹۹ در سانتیاگو شیلی برگزار گردید، به تصویب رسید. اصول ۱۰ گانه کد اخلاق در تاریخ ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۱ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید.

۱۰ اصل این کـد: بطور کامل، اجزای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی سفر و گردشگری را پوشش می دهند:

ماده 1: نقش گردشگری در ایجاد و گسترش تفاهم و احترام متقابل بین مردم و جوامع مختلف
ماده ۲: گردشگری وسیله ای برای تکامل فردی و گروهی
ماده ۳: گردشگری، عاملی برای توسعه پایدار
ماده ۴: گردشگری، عاملی برای ارج نهادن به میراث فرهنگی و حفظ آن
ماده ۵: گردشگری فعالیتی سودمند برای کشورها و جوامع میزبان
ماده ۶: تعهدات و وظایف دست اندرکاران گردشگری
ماده ۷: حق مسافرت و گردشگری
ماده ۸: آزادی حرکت و تردد جـهانگردان
ماده ۹: حقوق کارگران و کارگزاران صنعت گردشگری
ماده ۱۰: چگونگی اجرای اصول کد جهانی اخلاق گردشگری


طرح : زنــگ گردشـگری

pe03254_.jpg

پیشگفتار 

     امروزه گردشگري يكي از پررونق ترين فعاليت هاي اقتصادي جهان است، اين صنعت اكنون در بسياري از كشورها با رشد سريع تر نسبت به ساير بخش هاي اقتصادي و با ايجاد فرصت هاي شغلي جديد، يك صنعت پيشرو تلقي مي شود. گردشگري به قدري در توسعه اقتصادي و اجتماعي كشورها اهميت دارد كه اقتصاددانان آن را «صادرات نامرئي» نام نهاده اند.در تقسيم بندي مهم ترين منابع درآمدزايي در جهان، صنعت اكتشاف نفت و بهره برداري از آن به عنوان پردرآمدترين فعاليت صنعتي مطرح مي شود  و پس از آن صنعت خودروسازي و در رتبه سوم گردشگري و جذب گردشگر قرار دارد. اين تقسيم بندي از چند جنبه حائز اهميت است. اولين مطلب قابل توجه آن است كه انسان در توليد اصلي ترين منبع درآمدزايي خود هيچ نقشي ندارد زيرا نفت حاصل فرآيند هاي بيولوژيك طبيعي است و انسان با استخراج آن، اين محصول ارزشمند را به بهره وري مي رساند اما بايد توجه داشت كه اين منبع زوال پذير است و نمي توان با ترسيم آينده يي روشن از آن به عنوان زيرساخت اقتصادي نام برد و اگر از صنعت ماشين سازي بگذريم، به گردشگري مي رسيم كه دومين مورد قابل توجه از آن سرچشمه مي گيرد. مي توان چنين ارزيابي كرد كه گردشگري صنعتي پايدار است و با شتاب جهان به سوي زندگي ماشيني، اهميت خود را در زندگي فردي و اجتماعي بشر نمايان مي سازد. گردشگري سرمايه يي ارزشمند است كه مي توان با صرف هزينه معمول آغازين، بهره وري پرسود دائمي را از آن انتظار داشت. حال اگر به صنعت ماشين سازي برگرديم......

ضرورت انجام طرح

       با توجه به گستردگی آثار و جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهر مشهد و دومین کلان شهر مذهبی جهان و حجم ورودی زائر و گردشگر به این شهر مقدس و تعیین نام پایتخت معنوی ایران، می طلبد که فرزندان این سرزمین از ابتدا و در هر سنی با صنعت گردشگری و میزبانی از زائران شهر خود آشنایی داشته و یادآور سنت میهمان نوازی ایرانیان باشند، فرهنگ گردشگری در این دیار با توجه به پتانسیل های متنوع گردشگری آن باید در بین افراد نهادینه گردد و همگی بپذیرند شهرشان شهر میهمان پذیری است که آنان نیازمند توجه و خدمات رسانی شما هستند و در حقیقت توسعه اقتصادی شهر بخش اعظم آن به وجود گردشگران و زائران بستگی دارد.

      نواختن زنگ نمادين گردشگري در مدارس كشور از سال  ۱۳۸۶ در مدارس استان تهران آغاز شد و در سال‌هاي بعدي به برخي استان‌هاي كشور تسري يافت و در نهايت در سال 1389 اين زنگ در مدارس سراسر كشور همزمان با آغاز هفته گردشگري به صدا درآمد.

      اين طرح بعنوان برنامه‌اي تاثيرگذار هر ساله با توجهي بيشتر دنبال شده است، تا با مطرح شدن موضوعات جذاب و قابل فهم دانش آموزان در رابطه با اهميت صنعت گردشگري، زمينه آشنايي نسل آينده ساز كشور به موضوع گردشگري و مسايل مرتبط به آن فراهم شود. يکي از مهمترين راه هاي دستيابي به توسعه پايدار کشور همراه شدن نسل هاي جوان با تحولات کشور است.

       حجم نوجوان و جوان که در حال حاضر در مقاطع مختلف در حال تحصیل هستند به عنوان مخاطب طرح نشان از آن دارد که در آینده ای نزدیک آن ها نیروی فعال و با انرژی جامعه ما هستند که به کسب و کار و درآمد و اشتغال مفید نیازمندند. توازن این دو عامل یعنی نیاز شهر به نیروی کار آموزش دیده و ماهر در بخش گردشگری و تامین اشتغال برای جوانان شهر این مهم را در پی دارد که با برنامه ریزی و معرفی مشاغل مرتبط و درآمدزا در این صنعت، اشتیاق را در قشر مخاطب جهت آموزش و انتخاب آگاهانه ایجاد نمائیم و در واقع با افزایش حجم گردشگر، نیروی انسانی کارآمد و آگاه در این بخش تامین و تضمین شده باشد.

zang gardeshgari copy.jpg

دوستان عزیز طرح زنگ گردشگری رو من دو سال قبل تهیه کردم و امسال قصد دارم برای مهر این پروژه رو اجراء کنم. هر کس مایل به همکاری هست یا دوست داره تو استان و شهر خودش( البته این طرح برای مشهد طراحی شده، اما با اندکی تغییر در هر شهری در ایران قابل اجراست) این طرح رو پیاده کنه. می تونم طرح کامل رو با کمال میل در اختیارش بگذارم.

پیشنهادی زیبا برای کودکان روستای ماخونیک


برگرفته از وبلاگ دوست عزیز و مهربان آقـای محـمد گائیـنی

:(http://beinabein.blogfa.com/post-143.aspx)

ماخونیک، روستایی نشسته در مرز شرقی نقشه ایران زمین ، در استان خراسان جنوبی واقع شده است

روستای ماخونیک - محمد گائینی

در ورودی روستا دو مرد با ریش بلند و لباس محلی ایستاده اند. یکی از آن ها دهیار ماخونیک است. از او اجازه می گیرم که بازدیدی از روستا داشته باشیم. با خوش رویی از ما استقبال می کند و می خواهد که به هیچ وجه به درخواست کودکان روستا مبنی بر پرداخت پول، پاسخ مثبت ندهیم تا به این کار عادت نکنند. از این دیدگاه آقای دهیار خرسند می شوم...در این سرما بعضی از بچه ها فقط با یک پیراهن و در حالی که از سرما به خود می لرزند هم چنان به دنبال ما می آیند...

حتی یادگاری های کوچکی که به آن ها هدیه می دهیم نیز آن ها را راضی نمی کند و فقط پول را می شناسند! از یکی از بچه ها می پرسم پول را برای چه می خواهی؟ می گوید پدرم گفته پول بگیرم! دیگری می گوید: می خواهم دوچرخه بخرم!

بچه های ماخونیک - محمد گائینی

با همفکری با دوستانمان در بیرجند و همینطور با مشورت با دهیار ماخونیک به این نتیجه رسیدیم که تعدادی دوچرخه مقاوم (تعداد دوچرخه ها بسته به مشارکت دوستان دارد) برای بچه ها خریداری شود و با نظارت دهیار در اختیار یک نفر معتمد ده، قرار داده شود. دوچرخه ها به صورت مشارکتی در اختیار بچه ها قرار گیرد. هر کدام از بچه ها یک دفترچه اشتراک خواهند داشت و مشخص خواهد بود در روز یا در هفته چند ساعت و چه زمان هایی می توانند از دوچرخه استفاده کنند.

محل نگهداری دوچرخه ها توسط دهیاری مشخص شده است. هم چنین آقای شیخی دهیار محترم ماخونیک حمل دوچرخه ها از بیرجند به روستا را به عهده گرفته اند.  اما از آن جا که نگهداری دوچرخه ها هم اهمیت دارد، هزینه ی یک سال نگهداری هر دوچرخه توسط خودمان تامین خواهد شد. هدف استفاده کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۶ ساله ماخونیک از دوچرخه هاست.

به نظرم این طرح مزایای زیادی دارد که از آن جمله: آمدن یک دلخوشی جدید برای بچه ها، دلبستگی بچه ها به روستا و محل زندگی شان، استفاده بهتر از اوقات فراغت آن ها، تمرین نوعی زندگی اجتماعی و مهم تر از همه این که بدانند دوستانی در سرتاسر ایران زمین دارند که به فکرشان هستند.

این پی نوشت طولانی برای این بود که شما هم چنان چه مایل به مشارکت برای خرید دوچرخه برای بچه های روستای ماخونیک هستید لطفا تا تاریخ ۱۸ تیرماه ۹۲ هر مبلغی که تمایل دارید به شماره کارت زیر واریز نمایید:

 ۶۲۷۳۵۳۱۰۳۰۰۸۳۹۵۸  بانک تجارت به نام خانم سیما میری

فکر می کنم برای خرید یک دوچرخه خوب و نگهداری یکساله آن حدود ۳۰۰هزارتومان نیاز باشد.

بیایید این بار ما برای بچه های ماخونیک یک سوغاتی ببریم...

بچه های ماخونیک - محمد گائینی

طولانی ترین غار خراسان

غار «مزدوران» یا «مزداوند» در 95 كیلومتری مشهد و در ۳ کيلومتري مـزداوند واقع است. یكی از قدیمی‌ترین غارهای خراسان لقب گرفته، یکی از بی نظیرترین غارهای افقی ایران است.

طولانی ترین غار خراسان
سرتاسر این غار با ستون‌ها و تشكیلات آهكی جالبی مثل استالاگمیت ها پوشیده شده و از همه مهم تر این غار كاملاً امن و بی خطر است.دهانه غار در ميان تخته سنگي رو به مشرق قرار دارد. عرض ورودي آن ۲ متر و ارتفاع آن ۵/۲ متر است. داراي ۱۰۰ متر طول و کمتر از ۳۰ متر عرض و ۱۲ متر ارتفاع است.
 قدمت آن را تا هزاره دوم پيش از ميلاد مسيح تخمين زده اند در ارتفاعات جاهک و شورلق واقع شده است.
این غار در سال1335 توسط دو غارنورد (زنده‌یاد منوچهر مهران و زنده‌یاد خورشیدی) كشف شد که در آن زمان یكی از بزرگ‌ترین غارهای کشف شده در ایران به شمار می رفت. در این غار، یک تالار بسیار بزرگ وجود دارد كه محل زندگی خفاش‌های نسبتاً كمیاب «نعل اسبی» است. اگرچه که این روزها به دلیل برق کشی این سالن و روشن بودن همیشگی آن خفاش‌ها مجبور به ترک سالن و پناه بردن به گوشه های دنج و تاریک و دور از دسترس آن شده اند.
غار مذکور به دلیل نزدیكی به جاده، كوهنوردان، غارنوردان و حتی گردشگران ماجراجوی زیادی را به خود جذب می کند.


 داخل غار خشك است و برای تهیه آب باید از چشمه بزرگی كه در نزدیكی غار وجود دارد، استفاده كنید. بد نیست بدانید که در نزدیكی مزدوران چشمه های آب گرم معدنی نیز وجود دارد. در نزدیکی این غار، غار دیگری به نام بزنگان وجود دارد که برای دیدن آن باید به جنوب غربی روستای بزنگان از توابع شهرستان سرخس بروید. قدمت این غار هم به دوره پیش از میلاد می رسد و از لحاظ تاریخی در زمره آثار تاریخی ایران قرار دارد که با شماره 659 به ثبت رسیده است.

منبع: سایت مشهد توریسم

معادن نمک جاذبه های جدیدی در صنعت گردشگری دنیا

معادن و مزارع نمک در مناطق مختلف جهان علاوه بر ایجاد فرصت شغلی برای ساکنان منطقه ، به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده اند.آبشار نمکی در معدن نمک Nemocon یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری کلمبیا محسوب می شود؛‌ همچنین معدن نمک Praid‌ بخارست که در عمق 160 متری واقع شده است، هر روز شاهد حضور صدها گردشگر علاقه مند است.

استخرهای آب شور در دریاچه نمک Uyuni، بزرگترین منبع لیتیوم جهان در جنوب غرب بولیوی

 

تصویر هوایی از استخرهای آب شور و معدن لیتیوم در جلگه نمک در شمال شیلی


سازه های نمک معدنی و سولفور ایجاد شده توسط آتشفشان Dallol‌ در زیر سطح دریا در اتیوپی

جلگه های عظیم نمک در نزدیکی آتشفشان زیر دریایی Dallol‌ در اتیوپی
سولفور زرد رنگ و سازه های نمک معدنی در اتیوپی

 

تصویر هوایی از استخرهای آب معدنی رنگی در جلگه های نمک در خط ساحلی سنگال

 

مزارع تولید نمک دراستان کینگای در شمال غرب چین

 

معادن باستانی نمک Maras‌ متشکل از سه هزار استخر آب شور در پرو

 

معادن باستانی نمک Maras‌ در پرو

 

تصویر هوایی از مزارع نمک در دهکده Palibelo‌ اندونزی

 

آبشار نمکی در معدن Nemocon یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری کلمبیا

 

معدن نمک Praid در عمق 160 متری در شمال بخارست

 

مزارع تولید نمک در شمال منطقه پرت


مشهد با المان های بهاری و جاذب گردشگر- 1392

bahar-92-(135)-.jpg

entezari - mahmodi (250).jpg

entezari - mahmodi (170).jpg

43555.png.jpg

sobhtoos-bahar92-030 .jpg

entezari - mahmodi (108).jpg

sobhtoos-bahar92-010 .jpg

43553.png.jpg

sobhani (18).jpg

entezari - mahmodi (206).jpg

main219.jpg

43552.png.jpg

entezari - mahmodi (164).jpg

entezari - mahmodi (163).jpg

bahar-92-(155)-.jpg

43551.png.jpg

چند المان در نمایی کلی از نوروز 1391 شهر مشهد

_____91_20120326_1640224774.jpg

نوروز خجسته

img_7681.jpg

درشکفتن جشن نوروز برایتان در همه سال سر سبزی جاودان و شادی

اندیشه ای پویا و آزاد و برخورداری از همه نعمت های خدادادی آرزومندم.
/**/

حیدرآباد  آذر 1391( بخش اول؛ باغ وحش)

این شهر پایتخت ایالت آندراپرادش است و ششمین شهر بزرگ هند به شمار می رود جمعیت آن  حدود ۶٫۷ میلیون نفر هست که اکثر آن‌ها مسلمان هستند.قدمت این شهر به حدود ۴۰۰ سال قبل برمی گردد در قرن‌های پانزدهم و شانزدهم میلادی سلسله قطب شاهیان در حدود دویست سال بر این شهر حکومت می کرد که بنیانگذار این سلسله سلطان قلی همدانی بوده‌ (ایرانی اهل همدان). حیدرآباد شهر معابد، مساجد و بازارها شناخته شده‌است و دارای طبیعت بسیار زیبایی می‌باشد که در بخش های بعدی براتون به تصوری می کشم.
ما بعد از اینکه شب با قطار از بمبئی به حیدرآباد رسیدیم، صبح زود در نزدیکی راه آهن یک مکان اقامتی مناسب پیدا کردیم و برای خوردن صبحانه و بازدید شهر بیرون رفتیم. خسته نبودیم چون شب قبل توی قطار برای ندیدن فضای قطار که خود داستانی داره خوابیده بودیم. ما بدون هیچ برنامه خاصی به حیدرآباد به عنوان شهری گذری برای رفتن به چنای یا همون مدرس رفته بودیم اما بادیدن شهر و جاذبه ها و خاص بودنش نظرمون عوض شد و  حتی بعدش پشیمون شدیم که چرا بیشتر نموندیم.

dscn1209.jpg

مقابل میدان راه آهن شهر حیدرآباد، مکانی که برای این پرندگان غذا و سایه بان بود.

( نشانه ای از شهر مسلمانان)

File:Hyderabad zoo.jpg

میدان ورودی باغ وحش

با توجه به اینکه دخترم ترنج همراهمون بود الویت بازدید باغ وحش در صدر انتخاب جاذبه ها قرار گرفت. البته می گفتند که از نظر مساحت این باغ وحش جزء بزرگترین باغ وحش های هند است ( حدود 20 هکتار).هزینه ورودی باغ وحش 10 روپیه بود اما برای دوربین های عکاسی و فیلم برداری هم مبلغی حدود 20 روپیه دریافت می کردند.

dscn1280.jpg

قسمت سمت چپ نقشه مربوط به بخش سافاری بود که با ماشین های مخصوص به دیدن حیواناتی مثل شیر و ببر و ... می بردند. که ما قصد بازدید داشتیم اما با کلی معطلی و منتظر موندن، ناچاراً انصراف دادیم.

dscn1235.jpg

dscn1223.jpg

nehru-zoological-park-5.jpg

dscn1292.jpg

dscn1274.jpg

گروهی از دختران نوجوان که خیلی پرشور و با هیجان بودند .

dscn1278.jpg

تمام مسیرهای بازدید پر بود از بچه های مدرسه ای که در گروه های مختلف سنی برای دیدن باغ وحش اومده بودند.

dscn1284.jpg

با توجه به بزرگ بودن فضای این مجموعه، دوچرخه هایی برای کرایه کردن وجود داشت که ما از اون خیلی استقبال کردیم و تمام باغ وحش رو دور زدیم. البته قطار و خودروهای برقی هم برای تردد بود که باید از اول ورودی سوار می شدی و خیلی کلی و سریع همه جا رو می دیدی که هیجان دوچرخه و فرصت عکاسی رو از ما می گرفت.

dscn1232.jpg

در مجموع حدود 4 ساعتی رو در باغ وحش سرگرم بودیم. اکثر حیوانات رو داشت و فضاسازی اون ها خیلی طبیعی و بکر بود. ولی باز هم اغلب حیوان ها بی حال و بی رمق بودن و باز هم حس اسارت رو داشتن. اونجا بود که دلم خیلی به حال حیوان های باغ وحش های ایران سوخت که توی یک چهار دیواری آهنی اسیر هستند.

nehru-zoological-park-10.jpg

نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری

سومین نمایشگاه و همایش فرصت های سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری :  16 الی 18 اسفند ماه 1391 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران - سالن خلیج فارس و سالن میلاد


 وب سایت همایش

رباط ویرانی- شاندیز- خراسان رضوی

جایگاه ویژه‌‌ منطقه توس و اهمیت آن در قرون و سده‌های میانه اسلامی از نظر ارتباط با مناطق مهمی چون نیشابور، سبب ایجاد راه‌هایی شد که یکی از آن‌ها با وضعیتی کوهستانی از محل ویرانی و شاندیز گذشته است. رباط ویرانی مربوط به اواخر دوره صفویه در مجاورت روستای ویرانی، ویرانی 19 در محور گردشگری مشهد به شاندیز واقع گردیده و یکی از تاسیسات رفاهی است که برای کاروانیان و مسافران در میان راه کوهستانی نیشابور به توس بنیان گردیده است. بنای مزبور از جمله رباط‌های کوهستانی بوده و فاقد حیاط مرکزی است. این موزه دارای 9 غرفه با طاق های جناغی است که هشت غرفه به شکل قرینه روبرو و یک غرفه در انتهای بنا قرار گرفته است.
این بنا از سال1385 به عنوان مرکزی برای معرفی
مشاغل سنتی استان خراسان رضوی بویژه شهر مشهد به نمایش گذاشته شده است
بخش‌های مختلفی از جمله فیروزه تراشی و هرکاره تراشی، زین‌سازی، گاری‌سازی، جاروبافی، حصیربافی، عطاری و گیاهان دارویی، پوستین دوزی و حلاجی، کفاشی و… به نمایش درآمده است. بر مبنای ارقام و آمار منتشر شده از عدد و سکنه شهر مشهد در سال ۱۲۹۵ق، در این شهر حدود ۳۳۶ نوع شغل و حرفه وجود داشته که از نظر تعداد، بقال، شعرباف، زارع و خباز در صدر مشاغل قرار داشته‌اند.
.jpg

67k4ifkpouaas060qrr.jpg

yyzuorq0mtrw1hhwtajf.jpg
.jpg


در حال حاضر به منظور حمایت از تولید کنندگان صنایع دستی هر هفته صبح تا عصر (10 الی 16)، جمعه بازار صنایع دستی در محل موزه رباط ویرانی بر گزار می شود  که از نیمه اسفند ماه سال جاری الی نیمه فروردین سال آتی این بازارچه هر روز پذیرای مخاطبین می باشد.این مجموعه علاوه بر کاربری موزه مردم شناسی محل استقرار خانه و نمایشگاه دایمی سفال و سرامیک استان نیز می باشد.
photo0328.jpg

photo0325.jpg

photo0331.jpg

photo0327.jpg